Idą zmiany w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Nowelizacja trafiła do drugiego czytania w Sejmie

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym zakładająca przyspieszenie wejścia w życie przepisów dotyczących systemu CEPiK 2.0 w zakresie Centralnej Ewidencji Pojazdów została skierowana do drugiego czytania w Sejmie przez połączone sejmowe komisje infrastruktury oraz cyfryzacji, innowacyjności i nowoczesnych technologii.

W nowych regulacjach założono, że za badanie techniczne dopuszczające pojazd do ruchu trzeba będzie zapłacić przed jego przeprowadzeniem. Przewidziano jednak wyjątek od tych przepisów w przypadku rozliczenia tej usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności. Rozwiązanie to ułatwi działalność przedsiębiorcom, np. zarządzającym flotą samochodową.

– W związku z powyższym do Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) na bieżąco będą przekazywane dane o negatywnych badaniach technicznych w szczególności gdy badania zostają przerwane w trakcie wykonania i kierowca unika konsekwencji nie pozwalając dokończyć badania i nie ponosząc kosztów ich wykonania. W ten sposób jednocześnie mamy nadzieje ograniczyć zjawisko „turystyki badań technicznych”, w których kierowcy nie uzyskują pozytywnego wyniku badania technicznego i przenoszą się do innej stacji technicznej – powiedział podczas posiedzenia komisji wiceminister cyfryzacji Marek Zagórski.

W nowych rozwiązaniach doprecyzowano i zwiększono zakres danych wprowadzanych do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Zdecydowano, że do CEP będą trafiać informacje o zabezpieczeniach na pojeździe, w tym jego zajęciu przez organ egzekucyjny czy zabezpieczeniu majątkowym. – Informacje takie są istotne dla potencjalnych nabywców pojazdów – wyjaśnił Zagórski.

Nowelizowane przepisy zakładają też, że obok zakładów ubezpieczeń, także Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny będzie zobowiązany do przekazywania do CEP informacji o istotnych szkodach, do jakich doszło w aucie podczas wypadku (w przypadku pojazdów nieubezpieczonych).

W nowych regulacjach przewidziano również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną dowodów rejestracyjnych pojazdów i pozwoleń czasowych na prowadzenie auta. W rezultacie SG będzie przekazywać do CEP informacje o zatrzymanych dowodach rejestracyjnych oraz pozwoleniach czasowych.

Według Zagórskiego projektowane zmiany pozwolą na zwiększenie zakresu informacyjnego w Centralnej Ewidencji pojazdów i uzyskanie wyższej jakości danych, a tym samym podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego i bezpieczeństwa obrotu pojazdami na rynku wtórnym.

Źródło:www.finanse.wp.pl