Hybryda MAN dla transportu dalekobieżnego

Firma MAN przedstawiła podczas ostatnich targów IAA w Hanowerze swoją wizję przyszłości pojazdów użytkowych. Na podstawie koncepcji MAN TGX Hybrid, firma po raz pierwszy zaprezentowała system napędu hybrydowego do transportu dalekobieżnego.

W tym przypadku, silnik Diesla działa jako główne źródło mocy, natomiast dodatkowy układ napędowy z silnikiem elektrycznym daje możliwość odzyskiwania, gromadzenia i ponownego wykorzystywania energii z hamowania. Większość kilometrów z ładunkiem pokonywanych jest na długich odcinkach, tak więc w porównaniu ze wszystkimi pozostałymi zastosowaniami pojazdów hybrydowych, całkowity potencjał zmniejszenia emisji CO2 powinien być największy właśnie w tym sektorze. Ponieważ silnik elektryczny służy tylko jako wspomaganie dla silnika Diesla, w MAN opracowano „odchudzony”, lekki układ napędowy, którego elementy hybrydowe ważą ok. 400 kg.

W przypadku transportu dystrybucyjnego, bardziej pożądaną alternatywę stanowią prawdopodobnie inne formy napędu. Z tego względu MAN rozszerza asortyment pojazdów CNG i począwszy od 2015 r., wprowadzi również pojazdy ciężarowe z napędem gazowym obok obecnego asortymentu autobusów miejskich napędzanych gazem ziemnym. Podczas IAA 2014, MAN zaprezentował przegląd stosowanych w pojazdach ciężarowych technologii CNG na podstawie podwozia pojazdu TGM. Pojazdy te mogą być, np. używane w sektorze miejskim jako pojazdy dostawcze w handlu detalicznym lub do dostarczania przesyłek pocztowych. Wg deklaracji pojazd TGM z napędem CNG jest cichszy do 3 dB(A) pod względem hałasu wewnętrznego i hałasu zewnętrznego podczas przyspieszania.

źródło: MAN
Autor:  wnp.pl (AG)