Hiszpańskie uregulowania ws. dopłat do nowych samochodów

Od 1 października 2012 r. uruchomiono w Hiszpanii tzw. Program PIVE (Programa de Incentivos al Vehículo Eficiente-Program wsparcia dla pojazdu oszczędnego). Celem  Programu jest wymiana 75 tys. samochodów osobowych, mających powyżej 12 lat oraz samochodów dostawczych powyżej 10 lat,  nowymi modelami o wyższej wydajności energetycznej, niższym zużyciu paliwa i mniejszej emisji CO2 (zużycie poniżej 160 g/km).

Szacuje się, iż w związku z ogłoszonym Programem zużycie paliw zmniejszy się w Hiszpanii o 26,1 mln litrów, a redukcja emisji CO2 wyniesie 54 tys. ton rocznie. Przy aktualnych cenach ropy oszczędności wyniosłyby 16 mln euro/rok. Program obowiązuje do 31 marca 2013 r. lub do wyczerpania funduszy (wstępnie przeznaczono na Program 75 mln euro).

Rząd uzasadnił, ze wprowadzenie PIVE przyniesie korzyści różnym sektorom przemysłowym i handlowym oraz przedsiębiorcom. Ponadto ma odnieść pozytywne skutki dla środowiska i poprawić bezpieczeństwo na drogach. Niemniej jego podstawowym zadaniem jest wsparcie  dla sektora motoryzacyjnego, który we wrześniu br. odnotował najgorsze od 1989 r. wyniki sprzedaży. W ciągu ostatnich kilku lat sprzedaż nowych samochodów w Hiszpanii systematycznie spadała, co doprowadziło do sytuacji posiadania przez Hiszpanów coraz starszych samochodów i przez to mniej oszczędnych i bezpiecznych.

Minimalna subwencja na wymianę samochodu w ramach Programu PIVE wyniesie 2000 euro (w 50% sfinansowana będzie przez budżet państwa i w pozostałych 50% przez producentów lub importerów (sprzedawców)). Czołowi producenci aut ogłosili już, że przeznaczą dodatkowe środki na promocję, a obniżki w przypadku niektórych modeli samochodów mogą osiągnąć nawet 9000 euro. Program skierowany jest do osób fizycznych, osób prowadzących działalność gospodarcza, mikroprzedsiębiorstw oraz MSP. Nie mogą skorzystać z subwencji PIVE beneficjenci, jeśli ma miejsce choćby jedna z okoliczności wykluczających, wymieniona w art. 13 Ustawy 38/2003 o subwencjach (w załączeniu) – np. osoba była karana lub nie płaci składek na ubezpieczenie społeczne lub podatków, przewidzianych przez prawo.

Wsparcie finansowe w ramach Programu PIVE jest przeznaczone na nabycie pojazdu nowego lub używanego, niemniej mającego nie więcej niż 1 rok, począwszy od pierwszej rejestracji i pochodzącego od producenta, który przyłączył się do Programu.
Samochody kupowane w ramach Programu PIVE powinny spełniać następujące warunki:
–    być samochodami konwencjonalnymi, hybrydowymi, hybrydowymi w połączeniu z napędem elektrycznym lub elektrycznymi o autonomii rozszerzonej o napęd na benzynę, ropę, gaz, zakwalifikowane do kat. A lub B w bazie danych IDAE (Instytutu na rzecz Dywersyfikacji i Oszczędności Energetycznej) dot. zużycia paliw i emisji CO2 w przypadku nowych samochodów,
–    być pojazdami w pełni elektrycznymi,
–    być pojazdami napędzanymi alternatywnymi paliwami, takimi jak, np. autogaz (LPG) i gaz ziemny, wydzielającymi do atmosfery nie więcej niż 160 g/km,
–    cena netto samochodu nie może być wyższa niż 25 tys. euro (limit ceny nie obowiązuje jednak w przypadku pojazdów elektrycznych, hybrydowo-elektrycznych i o autonomii rozszerzonej).

Wsparcie w ramach Programu PIVE przypada na jeden samochód i jednego beneficjenta. Dodatkowo, aby móc z niego skorzystać należy dysponować odpowiednim potwierdzeniem oddania wcześniej na złom starego samochodu.

Źródło: www.madrid.trade.gov.pl