Hiszpania i Wielka Brytania liderami unijnego rynku aut użytkowych

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów – ACEA – opublikowało wyniki rejestracji nowych pojazdów użytkowych w Unii Europejskiej. Ogólny wniosek: nastąpiły wyraźne wzrosty.

We wrześniu 2015 r., popyt na nowe pojazdy użytkowe w Unii Europejskiej (bez Malty) wzrósł (+14,7%) po raz dziewiąty miesiąc z rzędu i wyniósł 208 077 szt. Wzrost utrzymywał się we wszystkich segmentach. Pozytywną dynamikę potwierdziły: Hiszpania (+53,2%) i Wlk.Brytania (+19,9%) z dwucyfrowym tempem wzrostu, następnie Francja (+9,7%) i Włochy (+4,9%), podczas gdy Niemcy pozostały stabilne (+0,6%).

W ciągu dziewięciu miesięcy roku, rynek UE powiększyl się (+12,2%), do poziomu 1 517 247 pojazdów użytkowych. Największe wzosty w tym okresie zanotowano w Hiszpanii (+38,6%), Wlk.Brytanii (+19,2%), Włoszech (+10%), Niemczech (+2,2%) i Francji (+1,9%).

Liczba wrześniowych rejestracji nowych lekkich aut dostawczych w UE wyniosła 173 515 sztuk i była większa (+14%) w porównaniu do września ’14. Oznaczało to 25. z rzędu miesiąc wzrostu w tym segmencie. Hiszpania (+50,8%), Wlk.Brytania (+19,6%), Francja (+8,8%) i Włochy (+2%) pozytywnie przyczyniły się do poprawy koniunktury, podczas gdy Niemcy wykazały nieznaczny spadek (-0,9%).

Od stycznia do września, zarejestrowano w EU 1 253 009 nowych pojazdów dostawczych (+11,2%). Wzrost popytu w tym czasie odczuły zwłaszcza: Hiszpania (+37%), Wlk.Brytania (+ 17,4%), Włochy (+8,5%) oraz Niemcy (+2,4%), podczas gdy Francja zanotowała stały poziom (+ 0,9%)

W kwestii nowych rejestracji najcięższych samochodów ciężarowych we wrześniu br. również notowano wzrosty (+20,2%) do poziomu 24 912 szt. I tu zniowu najmocniej do tego przyczyniła się Hiszpania (+79,3%), gdzie utrzymywany jest rządowy program motywacyjny, a także Włochy (+56,4%), Wlk.Brytania (+26,7%) i Francja (+20,5%).

Od początku roku, rynek „ciężkich” ciężarówek w UE zwiększał się (+20,6%) i osiągnął 188 281 szt. Wzrost popytu odnotowały w tym czasie Hiszpania (+55,7%), Wlk.Brytania (+ 44%), Włochy (+26,7%), Francja (+11,3%) oraz Niemcy (+3,6%), co przyczyniło się do ogólnej poprawy koniunktury na rynku UE.

Ogólnie we wrześniu br. zarejestrowano w UE 30 544 nowe samochody ciężarowe powyżej 3,5t, co oznaczało wzrost (+17%) w porównaniu do września ’14 . Wszystkie główne rynki wzmacniały ogólny rozwój w EU. Największe wzrosty: Hiszpania (+75%), Włochy (+39,7%), Wlk.Brytania (+ 17,7%), Francja (+17,5%) oraz Niemcy (+5,3%).

Od stycznia do września br. przybyło w UE 235 238 nowych aut ciężarowych (+16,6%).

W kwestii autobusów, we wrześniu ’15, liczba rejestracji nowych pojazdów wzrosła (+29,8%) w porównaniu do września ’14 do poziomu 4 018 szt. Do ogólnego rozwoju rynku przyczyniła sie sytuacja w Wlk.Brytanii (+55,9%), Hiszpanii (+44,3%), Włoszech (+21,7%) i Francji (+15,5%), podczas gdy w Niemczech (-13,2%) wystąpiło przyhamowanie.

W ciągu dziewięciu miesięcy roku, na rynku unijnym wystąpił „autobusowy” wzrost (+18,2%) do poziomu 29 000 nowych pojazdów. Najwyższy w Hiszpanii (+42,8%) i Wlk.Brytanii (+30%), a także Francji (+18,3%), Włoszech (+15,3%) oraz w Niemczech (+7%).

wnp.pl, źródło: ACEA