Golf i Volkswagen uciekają rywalom

Po trzech miesiącach br. liderem sprzedaży nowych samochodów na europejskim rynku jest Volkswagen – wynika z danych JATO Dynamics. Marka z Wolfsburga z wynikiem 463 tys. aut zdystansowała rywali.

Ford i Renault, które zajmują odpowiednio drugie i trzecie miejsce, znalazły po blisko 300 tys. nabywców. Wśród modeli prym wiedzie Volkswagen Golf, który wyprzedza Renault Clio i Forda Fiestę.

Pierwszy kwartał 2018 r., mimo spadku sprzedaży w marcu, okazał się najlepszym pod względem liczby sprzedanych nowych aut na europejskim rynku od 2000 roku. W czołówce krajów, które zanotowały największe wzrosty w porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 roku, znalazły się Węgry, Chorwacja, Grecja i Rumunia. Sprzedaż wzrosła tam od 25 do niemal 30%. Także Polska notuje przyrost. Z danych JATO Dynamics wynika, że w naszym kraju przez pierwsze trzy miesiące 2018 r. sprzedano 139 878 samochodów – o blisko 11% więcej niż rok wcześniej.

Gdy spojrzymy na poszczególne segmenty okaże się, że w pierwszym kwartale wzrost zainteresowania odnotowały jedynie auta klasy wyższej, luksusowe i SUV-y. Sprzedaż tych ostatnich wzrosła o 20% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2017 r. To zasługa przede wszystkim małych i średnich SUV-ów. Co trzeci sprzedany w pierwszym kwartale na naszym kontynencie samochód to SUV. Oznacza to łącznie 1,4 mln aut! Warto tu podkreślić rolę Volkswagena T-Roca. Ten model zanotował w marcu ogromny skok w rankingu, tylko w marcu kupiło go 13 600 osób, co pozwoliło mu zająć 39. miejsce w zestawieniu za ten miesiąc. Można się spodziewać, że w kwietniu pojawi się już w Top25.

A skoro już jesteśmy przy modelach spójrzmy na ranking. Na czele, jak już wspominaliśmy wyżej, jest Golf. Kompaktowy Volkswagen, jako jedyny z czołowej piątki zestawienia, może pochwalić się wzrostem sprzedaży. 54 tys. nabywców w marcu i łączny wynik na poziomie 133,5 tys. egzemplarzy daje mu ogromną przewagę nad Renault Clio (druga lokata, 87 tys. sprzedanych aut) i Fordem Fiestą (trzecie miejsce, 85,4 tys. samochodów).

Najwięcej modeli w czołowej 10 zestawienia JATO Dynamics ma Volkswagen – trzy (poza Golfem także Polo i Tiguana), a w Top25 znalazł się jeszcze Passat. Jedynie Peugeot zdołał wyrównać wynik Volkswagena, umieszczając w Top25 modele 208, 2008, 308 i 3008. Warto zanotować ogromny skok tego ostatniego modelu – w pierwszym kwartale sprzedaż wzrosła aż o 65% w porównaniu z okresem I-III 2017 r. Ford ma w zestawieniu trzy samochody (Fiesta, Focus i Kuga), pozostali muszą się zadowolić dwoma reprezentantami (Renault, Opel, Skoda, Dacia i Fiat) lub jednym (Citroen, Toyota, Nissan i Mercedes).

Wśród marek ogromną przewagę nad konkurentami ma Volkswagen. Koncern z Wolfsburga sprzedał o 1/3 więcej niż sąsiadujące z nim „w tabeli” Ford i Renault. Na dodatek ucieka rywalom, bo w przeciwieństwie do nich zyskał w I kwartale. Poza VW na plusie są jeszcze dwie marki w czołowej dziesiątce – Peugeot i Skoda. Warto zwrócić uwagę na olbrzymi przyrost sprzedaży Jeepa. Wprawdzie marka należąca do Fiat Chrysler Automobiles zajęła dopiero 24. miejsce, ale wzrost o 52% jest imponujący.

Po zsumowaniu wyników marek w ramach poszczególnych koncernów również nie będzie niespodzianek – Grupa Volkswagena po pierwszym kwartale z wynikiem przekraczającym milion sprzedanych aut umocniła się na prowadzeniu z udziałem w rynku na poziomie 23,7% (rok temu 22,7%). Drugie miejsce przypadło Grupie PSA – razem z markami Opel/Vauxhall sprzedała ona przez trzy miesiące 696 tys. samochodów, a trzecią lokatę zajmuje Renault-Nissan z wynikiem 613 tys. aut.

Gdy spojrzymy na źródło napędu okaże się, że 55% sprzedanych w Europie w I kwartale 2018 r. aut miała silniki benzynowe, 38% – wysokoprężne, a aż 23,4% – alternatywne źródła napędu.

TOP25 NOWYCH AUT W EUROPIE WG MAREK I-III 2018

marka

liczba sprzedanych samochodów

zmiana w porównaniu z I-III 2017

VOLKSWAGEN

463 246

4,5%

FORD

298 974

-5,7%

RENAULT

285 926

-2,3%

PEUGEOT

269 214

9,2%

OPEL/VAUXHALL

249 231

-9,3%

MERCEDES

228 996

-0,2%

BMW

212 463

-2,8%

AUDI

211 880

-3,3%

FIAT

200 558

-10,1%

SKODA

195 972

11,5%

TOYOTA

195 731

0,6%

CITROEN

166 249

3,6%

NISSAN

159 023

-10,5%

HYUNDAI

144 059

7,9%

KIA

133 709

6,0%

DACIA

129 832

16,5%

SEAT

118 585

15,4%

VOLVO

80 546

0,8%

SUZUKI

68 562

5,8%

MAZDA

68 059

5,3%

MINI

53 785

3,6%

LAND ROVER

46 843

-11,9%

HONDA

44 783

2,3%

JEEP

41 009

52,0%

MITSUBISHI

35 549

14,6%

  źródło: JATO Dynamics

TOP25 NOWYCH AUT W EUROPIE WG MODELI I-III 2018

model

liczba sprzedanych samochodów

zmiana w porównaniu z I-III 2017

VOLKSWAGEN GOLF

133 568

15,8%

RENAULT CLIO

87 009

-3,7%

FORD FIESTA

85 412

-6,4%

NISSAN QASHQAI

75 007

-0,8%

VOLKSWAGEN POLO

74 014

-11,7%

PEUGEOT 208

69 924

3,7%

SKODA OCTAVIA

62 636

6,0%

VOLKSWAGEN TIGUAN

62 533

-6,1%

FORD FOCUS

60 959

-5,2%

TOYOTA YARIS

60 274

13,9%

CITROEN C3

59 930

3,9%

OPEL CORSA

58 078

-23,8%

FIAT 500

56 063

2,1%

RENAULT CAPTUR

55 059

-0,5%

PEUGEOT 3008

53 707

65,5%

DACIA SANDERO

53 541

11,3%

PEUGEOT 2008

50 117

-7,5%

SKODA FABIA

49 318

5,0%

FIAT PANDA

46 869

-20,7%

DACIA DUSTER

46 571

31,2%

FORD KUGA

46 420

15,0%

OPEL ASTRA

46 239

-34,1%

VOLKSWAGEN PASSAT

44 687

0,1%

PEUGEOT 308

41 894

-8,7%

MERCEDES KLASY C

41 211

-15,8%

źródło: JATO Dynamics