Gliwicka fabryka GM świetuje. Produkuje auta od 15 lat

31 sierpnia upłynęło równe piętnaście lat od dnia, w którym w z linii produkcyjnej zakładu GM Manufacturing Poland w Gliwicach – wtedy Opel Polska – zjechał pierwszy samochód: biała Astra Classic.

Przez kolejne lata należący do koncernu General Motors gliwicki zakład rozwijał się bardzo szybko. Łączna wartość tej, pierwszej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, inwestycji wynosi 1 miliard Euro. Fabryka zatrudnia 3 000 osób i pomimo kryzysu zatrudnienie utrzymuje się na niezmienionym poziomie. Ponadto w firmach kooperujących powstało około 15 tysięcy dodatkowych miejsc pracy.

Do końca sierpnia br. linię produkcyjną fabryki opuściło ponad 1,8 miliona samochodów, z czego ponad 98% trafiło na eksport. Stanowi to ok 1,5% rocznej wartości eksportu krajowego, czyniąc z polskiego zakładu Opla ważny podmiot dla życia gospodarczego regionu i kraju.

Mimo niesprzyjających warunków rynkowych zakład się rozwijał. Ostatnie cztery lata (2009 – 2013) upłynęły pod znakiem wprowadzenia do produkcji pięciu modeli. Obecnie na jednej linii produkowanych jest łącznie sześć modeli, dla siostrzanych marek Opel i Vauxhall: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra GTC coupe, Astra OPC, Astra Classic Sedan oraz najnowszy model – kabriolet Cascada.

W roku 2009 zakład został jednostką odpowiedzialną za jakość wszystkich modeli Astry w europejskim oddziale GM – Opel/Vauxhall. Rok 2013 należy do najważniejszych w historii zakładu – wdrożony do produkcji w lutym kabriolet Cascada, poszerzył gamę modelową zakładu o samochód klasy premium. Planowane jest już uruchomienie następnego modelu – kolejnej generacji Astry

Zakład GM Manufacturing Poland – Fakty i liczby

Zakład należący do spółki Opel/Vauxhall w Europie, będącej częścią globalnego koncernu General Motors

– Moce produkcyjne – 207 tysięcy

– Liczba wyprodukowanych samochodów – ok. 1,8 mln

– Zatrudnienie – 3 tysiące osób

– Całkowita powierzchnia zakładu – 74 ha

– 6 modeli produkowanych na jednej linii: Astra Hatchback, Astra Sedan, Astra Classic Sedan, Astra GTC coupe, sportowa Astra OPC i kabriolet Cascada. Zakład jest jedynym w koncernie producentem czterech wersji nadwoziowych Astry: hatchbacka, sedana oraz OPC i GTC

– 15. wersji nadwoziowych kolejnych modeli Opla produkowanych do tej pory

– Różne marki GM w portfolio produkcyjnym: Opel, Vauxhall (na rynek angielski), Suzuki (Wagon R+, bliźniacza konstrukcja Opla Agila), Holden (Astry – na rynek australijski), Chevrolet.

– Kolejne inwestycje w latach 2005, 2009, 2012 r.: zwiększenie powierzchni budynków do 14,5 ha; nowe linie produkcyjne, w tym specjalna na potrzeby produkcji kabrioletu

– Zużycie energii potrzebnej do wyprodukowania jednego samochodu: na tym samym poziomie od piętnastu lat; najniższe w koncernie GM

Najważniejsze daty

– Maj 1996 – podjęcie decyzji o lokalizacji zakładu w Gliwicach

– Pździernik 1996 – rozpoczęcie inwestycji

– Marzec 1998 – wyprodukowanie pierwszego komponentu (komora koła zapasowego)

– Sierpień 1998 – wyprodukowanie pierwszego samochodu (Astra Classic I)

– Luty 2000 – uruchomienie produkcji Agili

– Czerwiec 2002 – zakończenie produkcji Astry Classic I

2005 – 1. etap rozbudowy zakładu

– Wrzesień 2005 – uruchomienie produkcji Zafiry

– Kwiecień 2007 – zakończenie produkcji Agili

– Sierpień 2007 – uruchomienie produkcji Astry Classic III

– Sierpień 2009 – zakończenie produkcji Astry Classic II

– Listopad 2009 – uruchomienie produkcji Astry IV Hatchback; przejęcie odpowiedzialności za jakość wszystkich wersji nadwoziowych Astry w Opel/Vauxhall w Europie

– Lipiec 2010 – zakończenie produkcji Zafiry

– Wrzesień 2011 – Nagroda Ministra Środowiska za efektywne zarządzanie energią

– Październik 2011 – uruchomienie produkcji Astry GTC (produkowana wyłącznie w Gliwicach)

– Styczeń 2012 – najlepsze oceny za jakość w Raporcie DEKRA 2012 dla Opla Astry

– Marzec 2012 – wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania

– Maj 2012 – uruchomienie produkcji Astry OPC (produkowana wyłącznie w Gliwicach)

– Sierpień 2012 – uruchomienie produkcji Astry IV NB (produkowana wyłącznie w Gliwicach)

– Październik 2012 – pierwszy samochód z fabryczną instalacją LPG

– Luty 2013 – uruchomienie produkcji Cascady (produkowana wyłącznie w Gliwicach)

Interia.pl