Ford uczy jeździć młodych kierowców

Blisko 2000 młodych kierowców przejdzie w Polsce bezpłatne szkolenia Ford Driving Skills for Life. Rusza trzecia edycja cyklu szkoły bezpiecznej jazdy DSFL.

Ford trzeci rok z rzędu nie ustaje w edukacji młodych kierowców w Polsce. Po sukcesie dwóch poprzednich edycji programu Ford Driving Skills for Life producent samochodów kontynuuje bezpłatne szkolenia z bezpiecznej jazdy i zaprasza do rejestracji oraz udziału.

Pierwsze zajęcia rozpoczną się 9 czerwca w Sosnowcu. Kierowcy przejdą szkolenie z zakresu rozpoznawania zagrożeń na drodze, prowadzenia samochodu, utrzymywania bezpiecznej prędkości i odległości oraz radzenia sobie z rozproszeniem uwagi.

Nowością w trakcie trzeciej edycji Driving Skills for Life w Polsce jest kampania Forda „Podziel się drogą” skierowana do kierowców aut i rowerzystów. Podczas wirtualnych warsztatów „obie strony barykady” będą mogły zamienić się miejscami i w bezpiecznych warunkach przekonać się, jak ważne jest wzajemne zrozumienie w ruchu miejskim.

W Polsce kierowcy w wieku od 18 do 24 lat to grupa charakteryzująca się najwyższym wskaźnikiem liczby wypadków na 10 tys. populacji. Zbyt duża prędkość jest najczęstszym powodem nieszczęść.

Wypadki samochodowe są główną przyczyną zgonów wśród Europejczyków w wieku od 18 do 24 lat. Bezpłatne szkolenia praktyczne DSFL ukazują kierowcom zagrożenia wynikające z jazdy pod wpływem alkoholu i narkotyków, a także niebezpieczeństwa wynikające z korzystania podczas jazdy ze smartfonów i serwisów społecznościowych.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Forda wynika, że jedna na cztery młode osoby z Europy robi sobie „selfie” podczas prowadzenia auta; niemal połowa ankietowanych przyznaje się do korzystania podczas jazdy ze smartfona w celu zrobienia zdjęcia.

Rocznie na drogach Unii Europejskiej w wyniku wypadków umiera ponad 3 tys. młodych ludzi. Niemal 14 proc. osób zabitych ma od 18 do 24 lat, podczas gdy tylko 8 proc. ludności należy do tej grupy wiekowej. Młodzi ludzie są znacznie bardziej narażeni na wypadki drogowe niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Największy wpływ na to mają brak doświadczenia nastoletnich kierowców i rozproszenie uwagi za kierownicą oraz zaburzona zdolność prowadzenia auta.

Zgodnie z danymi Komisji Europejskiej za 2017 rok na drogach państw UE zginęło ponad 25 tys. osób, a kolejnych 135 tys. zostało poważnie rannych. Średnio w minionym roku ginęło 49 osób na milion obywateli. W Polsce statystyki wyglądają znacznie gorzej – na milion mieszkańców ginęło w wypadkach 75 osób. I choć można mówić o nieznacznej poprawie, bo w 2016 roku na milion osób przypadało 80 ofiar śmiertelnych, to Polska nadal plasuje się na 4. od końca miejscu niechlubnej statystyki w całej UE. Gorzej liczby wyglądają jedynie w Rumunii (98 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców), Bułgarii (96) oraz Chorwacji (80). Zarówno w Europie, jak i w Polsce wśród sprawców wypadków oraz zabitych największą grupę stanowią kierowcy w przedziale wiekowym od 18 do 24 lat.

Z raportu Komendy Głównej Policji wynika, że w 2017 roku w Polsce doszło do 32,7 tys. wypadków drogowych, do których w niemal 87 proc. doprowadzili kierowcy. W co piątym takim zdarzeniu sprawcami byli kierujący w wieku od 18 do 24 lat. Spowodowali oni ponad 5,5 tys. wypadków, w których zginęło 468 osób, a ponad 7,2 tys. zostało rannych. Biorąc pod uwagę trzymilionową populację polskich kierowców w tym przedziale wiekowym daje to najwyższy wskaźnik wynoszący 18,3 wypadków na 10 tys. osób. Policja wskazuje, że jedną z najczęstszych przyczyn nieszczęść spowodowanych przez młodych ludzi za kierownicą była zbyt duża prędkość, a o ich ciężkości świadczy ponad 57 proc. zabitych.⃰ Sytuację można uznać za alarmującą, bo jeszcze w 2016 roku ten wskaźnik wynosił 53 proc.

Trening podstawą, czyli prawo jazdy to za mało

Podstawowy kurs na prawo jazdy nie oddaje w pełni późniejszych realiów jakie czekają na drodze i w najróżniejszych sytuacjach. Najmłodsi kierowcy znają teorię, jednak nie wiedzą, jak samochód zachowuje się przy dużych prędkościach, kiedy trzeba gwałtownie zmienić pas lub wyhamować. Doświadczenia można nabrać podczas szkoleń w specjalnie przygotowanych do tego ośrodkach. Tam młody kierowca poznaje m.in. co znaczy dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, dlaczego wpada się w poślizg i jakie są tego konsekwencje. Jednak wadą takich szkoleń jest cena – nie każdy młody kierowca może sobie na nie pozwolić.

Problemy te dotyczą młodych kierowców na całym świecie. Uwagę na to zwróciła firma Ford, która w 2003 roku zainicjowała w USA bezpłatny program Driving Skills for Life (DSFL). Na europejski projekt Ford Driving Skills for Life przeznaczono prawie 20 mln dolarów. Jest to cykl praktycznych – bezpłatnych od 2013 roku – lekcji, które obejmują również rozpoznawanie zagrożeń, obsługę pojazdów oraz kontrolę nad prędkością i postrzeganie przestrzenne.

Trzy edycje DSFL w Polsce i niemal 2000 przeszkolonych młodych kierowców

Do końca 2017 roku w Polsce w ramach programu Ford Driving Skills for Life przeszkolono już ponad 1100 kierowców w wieku od 18 do 24 lat (pierwsze zajęcia zorganizowano w 2016 roku).

Ford w 2018 kontynuuje cykl i zaprasza 800 młodych polskich kierowców na serię ćwiczeń edukacyjnych DSFL. W efekcie po trzech edycjach szkolenie przejdzie niemal 2000 osób. Czego można spodziewać po tegorocznej turze zajęć?

„Statystyki polskiej policji są dowodem, że tego rodzaju akcje są potrzebne i powinno być ich więcej. Jednym z takich prewencyjnych działań jest program Ford Driving Skills for Life, który zwraca uwagę na problem zbyt dużej prędkości i innych niebezpiecznych zachowań w trakcie prowadzenia samochodu.” – mówi Mariusz Jasiński, dyrektor komunikacji i public relations Ford Polska.

„Podczas DSFL robimy wszystko by rozwijać świadomość wśród młodych kierowców. Tegoroczną nowością jest specjalny moduł wirtualnych zajęć w ramach kampanii Forda „Podziel się drogą”, która promuje wśród kierowców aut i rowerzystów wzajemne zrozumienie na ulicach. Liczę, że przygotowana przez nas trzecia edycja zajęć praktycznych podziała na wyobraźnię młodych osób, pozwoli w praktyce poznać zagrożenia i ocenić własne umiejętności oraz realnie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.” – dodał Jasiński.

Szkolenie Ford Driving Skills for Life składa się z dwóch podstawowych elementów – teorii i przede wszystkim praktycznych ćwiczeń wykonywanych podczas jazdy samochodem. Każdy uczestnik, pod okiem doświadczonego instruktora, uczy się rozpoznawać potencjalne zagrożenia na drodze, kontrolować prędkość jazdy i utrzymywać optymalną odległość od pozostałych pojazdów oraz panowania nad samochodem także w sytuacjach awaryjnych. Podczas zajęć kursanci DSFL dowiedzą się m.in. jak bezpiecznie skręcać w lewo po dojechaniu do skrzyżowania. Młodzi kierowcy poznają też metody opanowania pod- i nadsterowności w samochodach. Nauczą się kontrolowania odległości i sposobów na uniknięcie uderzenia innego auta w tył naszego pojazdu czy zderzenia czołowego.

„Podziel się drogą” także w Polsce

Nowością podczas tegorocznego DSFL będą warsztaty w ramach zainaugurowanej niedawno przez Forda kampanii „Podziel się drogą” adresowanej do kierowców samochodów i rowerzystów. Projekt ma na celu uczulić „obie strony barykady” na potrzebę wspólnego szacunku i odpowiedzialności. W tym celu pomysłodawcy proponują wyjątkowe doświadczenie wykorzystujące wirtualną rzeczywistość. Jak to działa?

„WheelSwap”, czyli wirtualna przesiadka na rower za pomocą gogli VR pozwala kierowcom wcielić się w rowerzystę i z jego punktu widzenia zobaczyć, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Z kolei rowerzyści mogą w innej wersji programu wczuć się w sytuację kierowców aut, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.

„Symulowana zamiana miejscami umożliwia kierującym przekonanie się w bezpieczny sposób, jak bardzo uliczne cwaniactwo, zarówno rowerzystów jak i kierowców, może prowadzić do mrożących krew sytuacji i śmiertelnego zagrożenia dla innych użytkowników dróg. Wstępne badania pokazują, że wszyscy poddani eksperymentowi obiecywali po jego zakończeniu zmianę swoich zachowań” – zauważa Mariusz Jasiński.

W początkowych badaniach w pięciu krajach europejskich wzięło udział ponad 1200 osób, a wśród tych, którzy doświadczyli „WheelSwap”, o 70 proc. wykazało większą empatię wobec użytkowników drogi „z przeciwnego obozu”, niż w grupie, która nie oglądała scen filmu. Ponadto 91 proc. deklarowało zmianę swoich drogowych przyzwyczajeń, a dwa tygodnie po doświadczeniu „WheelSwap” 60 proc. badanych rzeczywiście zmieniło swoje nawyki na drodze.

Gdzie i kiedy?

Na pierwsze szkolenie Ford zaprasza od 9 do 10 czerwca – kierowców w trakcie zajęć będzie gościć Expo Silesia, ul. Braci Mieroszewskich 124 w Sosnowcu. Druga tura odbędzie się w Krakowie (15-17 czerwca) – stadion Wisły Kraków, ul. Reymonta 20. Samochody na potrzeby zajęć udostępnia Ford.

Więcej informacji oraz formularz rejestracyjny: https://www.forddsfl.pl/szkolenie/kalendarz-wydarzen

Pod tym linkiem można obejrzeć relację z DSFL 2017: https://youtu.be/MwvXs5ZW36g

⃰ Źródło „Wypadki drogowe w Polsce w 2017 roku” Komenda Główna Policji, Biuro Ruchu Drogowego Warszawa 2017. Dane w opracowaniu pochodzą z bazy SEWIK

wg stanu na dzień:

2016 r. – 05.02.2017 r.

2017 r. – 11.02.2018 r.

Źródło: www.mototarget.pl