Firmy przestały kupować, teraz chcą wynajmować

Firmy coraz chętniej wynajmują samochody, niż je kupują. Według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, 2015 rok był pod tym względem rekordowy. Tempo wzrostu w tej branży było 1,5 raza większe niż rok wcześniej.

Sektor wynajmu długoterminowego (CFM) urósł w 2015 roku o 16,6 proc., co jest najlepszym wynikiem w statystykach prowadzonych przez PZWLP. Tylko w ubiegłym roku przybyło blisko 21 tys. samochodów użytkowanych w tym systemie, co oznacza, że już co piąte auto firmowe jest wynajęte.

Firmy zrzeszone w związku, posiadające blisko 80-procentowy udział w rynku CFM, dysponowały na koniec ubiegłego roku prawie 147 tysiącami samochodów.

– Bardzo wysokie tempo rozwoju wynajmu długoterminowego świadczy o wciąż rosnącej popularności tego rodzaju usług – mówi Daniel Trzaskowski, członek zarządu PZWLP i dyrektor sprzedaży flotowej Volkswagen Leasing. Jak zaznacza, zwiększenie tempa rozwoju rynku do rekordowego poziomu jest w dużym stopniu efektem coraz większej popularności wynajmu długoterminowego wśród przedsiębiorców z sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw). Firmy z jednej strony coraz chętniej sięgają po taka formę użytkowania aut, z drugiej – zdecydowana większości firm wynajmu długoterminowego rozwijała swoje usługi pod kątem klientów właśnie sektora MSP, tworząc oferty dostosowane do potrzeb mniejszych przedsiębiorców. – Liczba mikro, małych i średnich firm decydujących się w Polsce na wynajem długoterminowy samochodów, będzie w 2016 roku wciąż się zwiększała, wpływając na dalszy duży wzrost całej branży – dodaje Trzaskowski.

Niezmiennie od lat, najpopularniejszą usługą w branży CFM jest full serwis leasing. Obejmuje finansowanie floty w ramach leasingu operacyjnego i kompleksową obsługę administracyjną oraz serwisową aut służbowych. Na koniec 2015 roku było nim objętych ponad 105 tys. aut, czyli 71,7 proc. łącznego parku pojazdów.

Drugą pod względem popularności usługą było wyłączne zarządzanie (fleet management), w której znajdowało się prawie 25 tys. samochodów. W przypadku tej usługi w 2015 r. został odnotowany bardzo dynamiczny, bo aż 81-procentowy wzrost. W trzeciej z usług zaliczanych do wynajmu długoterminowego – leasingu z serwisem – na koniec 2015 roku znajdowało się niecałe 17 tys. aut.

– Prognozy dotyczące rozwoju branży CFM, z uwagi na bardzo wysoką dynamikę wzrostu odnotowaną w 2015 r. oraz obserwowany w każdym kolejnym kwartale ubiegłego roku trend zwiększania tempa rozwoju wynajmu długoterminowego w Polsce, pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość – stwierdza Daniel Trzaskowski. – Wynajem długoterminowy w 2016 roku, ale również w kolejnych latach, będzie odgrywał coraz większą rolę w finansowaniu aut służbowych w Polsce.

Zdaniem ekspertów PZWLP, w bieżącym roku z pewnością kontynuowany będzie rozwój oferty firm CFM, dostosowanej do potrzeb sektora MSP oraz jednoczesny dalszy wzrost udziału mikro, małych i średnich przedsiębiorstw wśród klientów usług wynajmu długoterminowego samochodów. Coraz bardziej zauważalne na polskim rynku będą również, dość mocno rozpowszechnione już w Europie Zachodniej, zjawiska takie jak car sharing.

wp.pl,

http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Firmy-przestaly-kupowac-teraz-chca-wynajmowac,wid,18133144,wiadomosc.html