Fiat Auto Poland pierwszy raz od 20 lat zapłacił podatek dochodowy?

Sugerują to dane największej polskiej spółki włoskiego koncernu, która w zeszłym roku miała nieco większy zysk przed opodatkowanie od zysku netto.

W piątek walne zgromadzenie akcjonariuszy Fiat Auto Poland zatwierdziło wyniki firmy za 2012 r. W swoim komunikacie spółka ogłosiła, że w zeszłym roku jej przychody wyniosły 14 mld 113,7 mln zł, natomiast zysk netto wyniósł prawie 106,8 mln zł i został przekazany w całości na kapitał zapasowy.

W odpowiedzi dla „Gazety” Fiat Auto Poland poinformował, że w 2012 r. spółka wypracowała ponad 107,5 mln zł brutto. To znaczy, że zysk przed opodatkowaniem był o niespełna 800 tys. zł wyższy od zysku po opodatkowaniu.

Od 1992 r. Fiat Auto Poland korzystał z ulgi w podatku dochodowym i wykazywał zysk brutto równy zyskowi netto.

Zysk netto spółki Fiata za 2012 r. był o niemal 23 mln zł wyższy niż rok wcześniej mimo spadku produkcji i przychodów. W zeszłym roku za bramy tyskiej fabryki wyjechało 348,5 tys. aut, o jedną czwartą mniej niż rok wcześniej. Przychody spółki spadły zaś o ponad 2 mld zł, licząc rok do roku.

Wyniki spółki za 2012 r. obciążyły też rezerwy na poczet odpraw dla zwalnianych w tym roku pracowników – poinformował nas Fiat Auto Poland, nie podając wysokości tych odpisów.

Spółka Fiata pod koniec zeszłego roku zwolnić grupowo 1 450 pracowników, prawie jedną trzecią zatrudnionych. Zwolnienia, które dotknęły głównie pracowników fabryki aut w Tychach, zaplanowano na pierwszy kwartał tego roku.

W piątek akcjonariusze Fiat Auto Poland powołali też nowy zarząd spółki. Nowym prezesem został Luigi Galante, zajmując to stanowisko po zmarłym pod koniec zeszłego roku Enrico Pavonim.

Nowy szef tyskiej spółki ma 60 lat i pracuje w grupie Fiata od czerwca 1980 r. Zajmował menedżerskie stanowiska w fabrykach Fiata we włoskich miastach Mirafiori, Cassino i Pomigliano oraz we francuskim mieście Sevel, gdzie samochody dostawcze produkowała rozwiązana już spółka Fiata z koncernem Peugeot-Citroen.

Od grudnia 2011 r. Luigi Galante odpowiadał w koncernie Fiata za produkcję samochodów w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka).

Do zarządu Fiat Auto Poland włoski koncern powołał też czterech polskich menedżerów: Czesława Świstaka, Andrzej Piętkę, Antoniego Grenia i Marka Kisza.

Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz