Europejski segment średniej wielkości

Peugeot i Toyota są najnowszymi producentami samochodów, którzy chcą zaangażować się w europejski segment średniej wielkości, mimo że prognozy pokazują, że klienci będą nadal chętniej kupować samochody typu SUV. Ford, niegdyś dominujący gracz, nie komentuje, czy zastąpi Forda Mondeo.

Oczekuje się, że segment ten zmniejszy się do mniej niż 400 000 rocznych obrotów do 2021 r. Z poziomu poniżej 540 000 w 2017 r., Wynika z szacunków LMC Automotive.

Liczby te są dalekie od tych, które zanotowana w połowie lat 90., kiedy samochody takie jak Volkswagen Passat, Renault Laguna, Opel / Vauxhall Vectra i Ford Mondeo stanowiły więcej niż jedną piątą sprzedaży w Europie.

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy segment średniej wielkości stanowił zaledwie 3,2 procent sprzedaży w Europie, według danych analityków rynku JATO Dynamics, co czyni go segmentem nr 9. Sektor małych samochodów był nr 1, zajmując 19 procent ogólnej sprzedaży.

Passat zdominował segment średniej wielkości (do maja) ze sprzedażą 74 791, czyli ponad dwukrotnie w porównaniu do drugiego miejsca, które zajęłą Skoda Superb. Opel / Vauxhall Insignia nr 3 szybko zyskuje na popularności, ze wzrostem sprzedaży o 49 procent i wkrótce ma szansę wyprzedzić Superba. Sprzedaż Forda Mondeo w międzyczasie spadła o 15 procent, do 22486. Nowy VW Arteon zajął piąte miejsce z wynikiem 10.066.

Nowe projekty

Peugeot rozpocznie sprzedaż nowej serii 508 we wrześniu. Aby pobudzić zainteresowanie trudnym sektorem dla francuskich producentów (Renault stara się sprzedać swój stosunkowo nowy Talisman, ze sprzedażą na poziomie 45 procent do maja), Peugeot zajął się projektem, aby wyglądał bardziej atrakcyjnie, zamieniając model sedan na model o nazwie „fastback”.

„Chcieliśmy uzyskać bardziej dynamiczny samochód”, powiedział dyrektor generalny Peugeot Gilles Vidal podczas salonu samochodowego w Genewie w 2018 roku. Od tego czasu producent zaprezentował wersję 508. IHS Markit szacuje, że roczna europejska produkcja obu 508 modeli będzie wynosiła około 80 000 w przyszłym roku, a dodatkowe 12 000 w Chinach.

Tymczasem Toyota zobowiązała się do zastąpienia swojego starzejącego się Avensisa sedan i kombi wersją hybrydową Camry, która zostanie sprowadzona z Japonii. Przedstawiciel  Toyoty powiedział, że ​​Camry, który wejdzie do sprzedaży w Europie w przyszłym roku, będzie skierowany do klientów flot szukających modelu o niskiej emisji CO2.

Praktyczni klienci

Wg ekspertów samochody średniej wielkości będą nadal przemawiać do praktycznych klientów, którzy nie będą tolerować ekonomicznych i wielkościowych kompromisów SUV-ów.

„Są nadal popularne wśród kierowców Uber w dużych miastach, takich jak Paryż, i są dobrym wyborem dla flot samochodowych”, powiedział Felipe Munoz, globalny analityk motoryzacyjny w Jato. Camry to najnowszy z coraz szerszego wyboru modeli hybrydowych w tym segmencie. Hybrydowa wtyczka Passat GTE była jedną z pierwszych, podczas gdy hybryda plug-in Kia Optima pojawiła się w 2016 roku.

W przyszłym roku Skoda uruchomi hybrydową wersję Superb, natomiast Peugeot rozpocznie sprzedaż w drugiej połowie 2019 roku hybrydowej wersji 508 .

Ford wątpi

Sprzedaż modeli hybrydowych w segmencie średnich zwiększyła się o 89 procent, osiągając 5 procent całkowitej sprzedaży do maja, powiedział ekspert JATO.

Ford oferuje hybrydową wersję Forda Mondeo, która nie jest podłączana. Ford powiedział, że obecny Ford Mondeo pozostaje częścią głównej europejskiej linii, pomimo obaw o przyszłość samochodu, po tym, jak firma ogłosiła, że ​​nie zastąpi obecnego sedana w USA – w tym Fusion, na którym opiera się Ford Mondeo. Obecny Ford Mondeo został wprowadzony pod koniec 2014 roku. Ford nie skomentował następcy Mondeo.

„Decyzja Forda [w USA] utrudnia uzasadnienie przyszłości Mondeo”, powiedział Ian Fletcher, główny analityk IHS.

Jedną z możliwości jest całkowite przebudowanie samochodu. „Nasze obecne założenie jest takie, że zastąpienie obecnego Forda Mondeo będzie całkowicie elektrycznym modelem zbudowanym w Chinach” – powiedział David Oakley, analityk LMC Automotive w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Jednym z mało prawdopodobnych producentów samochodów, który porzuciłby rynek średniej wielkości, jest Grupa Volkswagen, która może się pochwalić utrzymującym się w Niemczech dużym popytem na modele Passat i Skoda Superb. Rynek krajowy VW jest zdecydowanie największy w tym segmencie w Europie, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy osiągnął poziom 68 646, prawie dwukrotnie więcej niż na kolejnym największym rynku, jakim jest Wielka Brytania. Polska tymczasem zbliżyła się do Francji i jest na czwartym miejscu, po tym jak francuska sprzedaż spadła o 29 procent w tym samym czasie.

Niemcy uwielbiają samochody i dlatego są  największym sprzedawcą mając 60% udziału (do maja) na wersje średniej wielkości.

Sprzedaż modeli stylizowanych na hatchback wzrosła o 39 procent, aby zdobyć 20-procentowy udział, potwierdzając przejście Peugeota z wersji sedan do klapy, podczas gdy sprzedaż sedana spadła o 23%, co spowodowało udział w wysokości zaledwie 13%.

Spadek oleju napędowego

Spadek udziału Diesela w Europie powtarza się w tym segmencie a sama sprzedaż spadła o 22 procent w ciągu pierwszych pięciu miesięcy. Zapotrzebowanie na modele napędzane benzyną wzrosło w międzyczasie o 63 procent choć w dalszym ciągu dominuje jeszcze Diesel z 60-procentowym udziałem.

Przejście na benzynę generalnie oznacza większe zużycie paliwa. Ale samochody w sektorze średniej wielkości są lżejsze, a zatem mogą być bardziej ekonomiczne.

Na przykład Peugeot twierdzi, że zbudowanie platformy 508 na platformie EMP2 grupy PSA pomogło zmniejszyć wagę o około 70 kg w porównaniu z samochodem poprzedniej generacji. Tymczasem VW Passat i Skoda’s Superb są zbudowane na płycie MQB VW, współdzielonej z Golfem, podczas gdy Toyota Camry korzysta z globalnej platformy TNGA firmy, współdzielonej z nowym suburbem Auris.

Sektor średniej wielkości może już teraz mocno spaść, ale LMC spodziewa się końca kryzysu do 2022 r., częściowo dlatego, że rynek będzie ożywiony przez możliwość nabycia nowych modeli.