Do 2018 VW chce zostać liderem producentów aut elektrycznych

Koncern Volkswagen postawił sobie za cel zajęcie czołowej pozycji na rynku wśród producentów pojazdów elektrycznych. „Startujemy dokładnie we właściwym momencie – podkreśla szef grupy.
„Wprowadzamy elektryczne napędy do wszystkich klas samochodów i tworzymy doskonałe warunki, aby koncern Volkswagen do 2018 roku stał się numerem jeden także w dziedzinie aut elektrycznych – wyjaśnił prezes zarządu Volkswagen AG Martin Winterkorn w przededniu 65. Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie.

Zdaniem Winterkorna Volkswagen jest doskonale przygotowany: „Jesteśmy przygotowani na przyszłą mobilność. Dysponujemy najnowszą technologią od wysokoefektywnych, przyjaznych dla środowiska silników wysokoprężnych, benzynowych i na gaz ziemny po klasyczne hybrydy, samochody czysto elektryczne i hybrydy plug-in. Tak szerokim spektrum nie dysponuje żaden inny producent samochodów”.

Volkswagen chce zdobyć nowych klientów dopracowanymi, sprawdzającymi się w codziennej eksploatacji, bezpiecznymi i osiągalnymi finansowo samochodami. Podczas zakończonych już targów branżowych IAA 2013 we Frankfurcie przygotowano prezentacje takich konstrukcji jak m.in. napędzane wyłącznie bateriami modele e-up! i e-Golf oraz hybrydy plug-in Audi A3 e-tron oraz Porsche Panamera S E-Hybrid.

Winterkorn dodaje: „Samochód elektryczny nie może być pełną kompromisów deklaracją stosunku do ekologii, lecz musi przekonywać klientów pod każdym względem”. Dbałość o środowisko i zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju coraz częściej stają się najważniejszym argumentem przemawiającym za kupnem samochodu: „Od bezemisyjnego auta miejskiego, przez wszechstronny samochód z napędem hybrydowym plug-in, po zużywającą trzy litry paliwa sportową limuzynę. U nas klient decyduje, jak bardzo „elektryczny” chce być”.

Samochody ze zelektryfikowanym napędem są jednym z istotniejszych elementów na drodze do osiągnięcia ambitnych celów związanych z ochroną klimatu. Największy potencjał rynkowy ma hybryda plug-in.

Do 2014 roku dostępnych będzie 14 modeli marek koncernu z napędem elektrycznym lub hybrydowym. W przypadku zainteresowania ze strony klientów w alternatywne napędy może być wyposażonych nawet 40 modeli.

Winterkorn podkreśla, że elektryczna mobilność jest jednym z głównych celów koncernu: „Zdobyliśmy dużą wiedzę i doświadczenie w technologii silników elektrycznych i systemów baterii w naszych zakładach produkujących podzespoły, zatrudniliśmy 400 najwyższej klasy ekspertów od elektrycznego napędu i przeszkoliliśmy prawie 70 000 pracowników w działach rozwoju, produkcji i serwisu dla nowych technologii. To największa ilość wykwalifikowanych specjalistów od napędów elektrycznych w branży”.

Koncern Volkswagen inwestuje rocznie ponad 7 mld EUR w badania i rozwój. Znaczna część tych inwestycji przeznaczona jest na rozwój technologii i podzespołów do pojazdów elektrycznych, więcej niż na jakąkolwiek inną dziedzinę.

Podstawą, która pozwoli szybko i ekonomicznie rozszerzyć elektryczną mobilność na wszystkie marki i klasy samochodów, jest system modułowych komponentów, które od początku są przygotowywane do montażu napędów elektrycznych.

Produkcja w Bratysławie, Puebli, Wolfsburgu, Lipsku czy Ingolstadt może elastycznie i bez nadmiernego ryzyka zareagować na wzrastający popyt i poprzez zastosowanie sprawdzonych komponentów osiągnąć redukcję masy i kosztów.

Według Winterkorna, kto naprawdę poważnie podchodzi do kwestii odpowiedzialności ekologicznej, idzie jednak krok dalej. „Musimy myśleć o mobilności i podchodzić do niej kompleksowo: od rozwoju, produkcji, handlu czy eksploatacji samochodu po jego utylizację. Naszym wyraźnym celem jest zajęcie pozycji lidera także w kwestiach całościowych, dostosowanych do wymagań naszych czasów koncepcji mobilności”.

Aktualnie marki koncernu Volkswagen oferują w Europie już 420 wariantów modeli emitujących poniżej 130 gram CO2 na kilometr, 302 modele z emisją poniżej 120 g/km, 50 modeli poniżej 100 g/km i 23 modele, których emisja dwutlenku węgla nie przekracza 95 g/km.

Najniższą wartość emisji osiąga Volkswagen XL1 z napędem hybrydowym plug-in. To najbardziej efektywne seryjne auto na świecie, wyposażone w najnowocześniejsze technologie, emituje zaledwie 21 g/km CO2 przy zużyciu paliwa 0,9 litra na 100 km i zasięgu 500 kilometrów (dane fabryczne).
Źródła, VW
IBRM Samar