Co kradli złodzieje aut w ubiegłym roku?

Samochodami, które najczęściej kradziono w 2014 r. w Polsce, były Volkswageny Golfy i Audi A4 – wynika z raportu policji. Są jednak rejony kraju, w których widać specjalizacje gangów w innych markach – np. w Warszawie złodzieje najczęściej kradli Toyoty.

W sumie w 2014 r. policja odnotowała spadek w kradzieżach aut. W 2013 zgłoszono blisko 15,5 tys. takich przestępstw, w 2014 – ok. 14,1 tys. Do największej liczy kradzieży aut – zarówno osobowych, jak i dostawczych czy ciężarowych doszło na terenie podległym Komendzie Stołecznej Policji, czyli w Warszawie i jej okolicach (2 894 kradzieże samochodów osobowych, 160 ciężarowych i 168 dostawczych). Kolejne miejsca zajmują komendy wojewódzkie policji w Katowicach i w Poznaniu.

Z kolei – jak wynika z opracowania policji – najmniej samochodów skradziono w 2014 r. na terenie podległym komendom wojewódzkim policji w Kielcach (w sumie179), Rzeszowie (217) i w Białymstoku (229).

Jeśli chodzi o teren całej Polski, złodzieje samochodów najczęściej kradli Volkswageny Golfy i Passaty oraz Audi – A4 i A6. W pierwszej dziesiątce zestawianie znalazły się też: Audi A3, Volkswagen Touran, Ford Mondeo, Honda Civic i Toyota Corolla.

W niektórych województwach widać jednak specjalizację grup. Np. w Warszawie i okolicach najczęściej kradziono Toyoty: Corollę, Yaris i Avensis oraz Hondy Civic, a np. w Łodzi na drugim miejscu, po Volkswagenach, znalazły się Fiaty Panda.

– Złodzieje aut najczęściej używają do kradzieży komputerów samochodowych, doskonalą przy tym oprogramowanie, tak by skracać czas kradzieży. To jeden z powodów ich specjalizacji w konkretnych markach. Luksusowe samochody kradną często po wcześniejszym włamaniu się do mieszkania lub domu właściciela. Wtedy zabierają kluczyki i dokumenty – wskazują spece od przestępczości samochodowej, dodajac, że coraz rzadziej gangi stosują tzw. siłowe metody kradzieży aut – czyli np. na koło (przebijanie opon), wybuch czy poprzez zajechanie drogi i rozbój.

 wnp.pl, PAP