Branża moto coraz śmielej wchodzi w e-handel

Z roku na rok zakupy przez internet cieszą się wśród Polaków coraz większą popularnością. Tradycyjnie, najczęściej kupowane są tak m.in. ubrania, kosmetyki i perfumy. Coraz mocniej w e-commerce widoczne stają się jednak także firmy z branży motoryzacyjnej.
W 2014 roku wartość całego polskiego e-commerce powinna osiągnąć poziom ok. 30 mld zł. Z szacunków Cube Research wynika, że największa (26%) część e-sklepów zajmuje się handlem w kategorii „dom i ogród”. Na kolejnych miejscach znajdują się segmenty „odzież i obuwie” (17%), „hobby” (14%) oraz „sport i turystyka” (12%).

W tym zestawieniu segment „auto, moto” wypada dosyć mizernie – sklepy tej branży stanowią tylko 6% ogółu działających w Polsce e-sklepów. W ciągu ostatnich 2 lat odsetek wzrósł jednak trzykrotnie.

– Produkty związane z motoryzacją, w tym głównie części samochodowe, to całkiem inna sprawa niż książki czy gry konsolowe. Obecnie większość transakcji dotyczy asortymentu, który stosunkowo łatwo wytypować bez katalogu, opierając się na oznaczeniu części, wyjaśnia Artur Rother, e-commerce manager sklepu webautoservice.pl, lidera w segmencie sprzedaży tłumików i układów wydechowych.

Jak zaznacza Rother, w handlu towarami związanymi z motoryzacją szczególnie duże znaczenie ma profesjonalny kontakt z odbiorcą, w tym doradztwo i pomoc przy doborze pasujących do samochodu elementów.

Obecność branży moto w e-handlu wyróżnia się także stopniem zróżnicowania oferty. Z ostatniego badania przeprowadzonego przez porównywarkę cen okazje.info wynika, iż e-sklepy z tego sektora znajdują się – pod względem wielkości asortymentu – na 3. miejscu (16% ogółu oferowanych w internecie produktów). Większy udział mają tylko książki (23%) oraz towary związane z domem i ogrodem (21%).

Wg ekspertów, sektor motoryzacyjny będzie prawdopodobnie odgrywać w e-commerce coraz większą rolę, choć jest to też uzależnione od – trudnego do przewidzenia – stopnia zmiany preferencji zakupowych konsumentów.

źródło: Cube Research/Newseria
AUTOR: WNP.PL (AG)