Bosch i TomTom pracują nad nawigacją do pojazdów zautomatyzowanych

Bosch i TomTom, holenderski producent map i samochodowych systemów nawigacyjnych, podjęły współpracę w zakresie dostarczania danych kartograficznych na potrzeby samochodów zautomatyzowanych.

TomTom zajmie się opracowywaniem map, natomiast Bosch, bazując na rozwoju systemów, będzie określał wymagania dotyczące ich dokładności i zawartości. Pierwsze wersje map są już wykorzystywane w prototypowych modelach zautomatyzowanych pojazdów testowanych na autostradzie A81 w Niemczech oraz międzystanowej I280 w USA. – Samochody zautomatyzowane będą mogły jeździć po autostradach od roku 2020 tylko dzięki bardzo dokładnym mapom, podkreślił charakter współpracy członek zarządu Bosch, Dirk Hoheisel. – Do końca 2015 planujemy wprowadzenie dla samochodów zautomatyzowanych bardzo dokładnych map wszystkich autostrad i dróg podobnej klasy w Niemczech, powiedział Jan Maarten de Vries, zastępca prezesa ds. motoryzacji w firmie TomTom. Następnie przygotujemy mapy dróg w Europie i Ameryce Północnej.

Mapy dla systemów zautomatyzowanej jazdy różnią się od tych, stosowanych w obecnych urządzeniach nawigacyjnych przede wszystkim z dwóch względów. Oprócz znacznie większej dokładności (do decymetrów, a nie metrów), mapy do zautomatyzowanej jazdy składają się z wielu warstw. Podstawowa warstwa nawigacyjna służy do obliczania trasy przejazdu z punktu A do punktu B oraz ustalania kolejności mijanych ulic. Przy pomocy warstwy lokalizacyjnej zautomatyzowany samochód precyzyjnie określa swoją pozycję na pasie ruchu. W tym celu porównuje np. informacje dotyczące obiektów, otrzymywane za pośrednictwem czujników otoczenia, z odpowiednimi informacjami w warstwie lokalizacyjnej mapy. W ten sposób pojazd określa swoją pozycję względem tych obiektów. Górna warstwa planowania zawiera, oprócz wszystkich atrybutów – oznaczeń poziomych na drodze, znaków drogowych lub ograniczeń prędkości – m.in. także informacje dotyczące topografii, na przykład promienie zakrętów i stopień nachylenia. Z pomocą warstwy planowania samochód poruszający się w trybie automatycznym decyduje np. o tym, kiedy należy zmienić pas ruchu.

Istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu zautomatyzowanej jazdy mają aktualne dane kartograficzne. Informacje dotyczące korków, wypadków, aktualnie prowadzonych robót drogowych lub ograniczeń prędkości muszą być aktualne i dostarczane w porę. Tylko wtedy samochód może z wyprzedzeniem opracować najlepszą strategię jazdy. Bosch i TomTom koncentrują się na kilku elementach, które pozwolą utrzymać aktualność map: flota aut TomTom będzie regularnie przemierzać drogi i dokonywać dokładnych pomiarów nowych ulic i tras. Aby wykrywać także okresowe zmiany w ruchu ulicznym, jak np. korki czy nowo ustawione znaki, TomTom i Bosch planują wprowadzić na drogi pojazdy wyposażone w odpowiednie czujniki. Pozyskane w ten sposób informacje o bieżącej sytuacji na drogach będą przekazywane na serwer, weryfikowane i nanoszone na cyfrowe mapy. Następnie dane będą udostępniane pojazdowi poruszającemu się w trybie automatycznym. Dzięki temu pojazd otrzyma informacje wykraczające poza możliwości oferowane przez czujniki otoczenia.

Dla firm Bosch i TomTom współpraca w obszarze map dla systemów zautomatyzowanej jazdy stanowi rozszerzenie dotychczasowego, udanego partnerstwa. Dzięki połączeniu z serwerem TomTom dostarcza dynamicznych informacji kartograficznych także dla rozwiązania o nazwie Connected Horizon firmy Bosch – jednak w tym przypadku bez warstwy lokalizacyjnej. Connected Horizon umożliwia przewidywanie dalszej trasy i odpowiednie dostosowanie strategii jazdy. System w porę wykrywa miejsca zagrożenia znajdujące się za wzniesieniem lub samochody stojące w korku i automatycznie redukuje prędkość pojazdu. Pozwala to znacząco obniżyć ryzyko wypadków w efekcie najechania.

źródło: Bosch

AUTOR:  WNP.PL (AG)