Bosch doradza ws. gazu w samochodzie

Jakie zalety mają samochody zasilane gazem? Bosch przypomina, że obydwa układy napędowe (LPG, CNG) są w przypadku samochodów osobowych tańszym i bardziej przyjaznym środowisku rozwiązaniem niż konwencjonalne napędy Diesla czy benzynowe. Podczas spalania gazu powstaje mniej spalin, co przyczynia się do obniżenia emisji cząstek stałych i tlenków azotu.

Obydwa paliwa gazowe są tańsze od benzyny i oleju napędowego. Gaz ziemny jest tańszy nawet o 50% ze względu na niski koszt produkcji i niższe opodatkowanie (Bosch bazuje na realiach rynku niemieckiego). Jednak samochody napędzane gazem są droższe w zakupie od aut benzynowych, ponieważ najczęściej mają dwa układy zasilania paliwem (benzyna i gaz). Wersje zasilane gazem ziemnym są dostępne u wielu producentów. Różnica w cenie zakupu fabrycznie nowego auta jest porównywalna pomiędzy wariantem Diesla, a wariantem benzynowym. Samochody osobowe z instalacją na gaz ziemny są opłacalne w Niemczech w porównaniu do wersji benzynowej przy przebiegu rocznym od 7 000 km. Emitują one o 25% CO2 mniej w porównaniu do wersji benzynowej podobnej mocy. To zasługa składu chemicznego. W przypadku LPG redukcja emisji CO2 jest mniejsza. Natomiast dodatkowy montaż instalacji LPG wypada nieco taniej niż zakup fabrycznie nowego samochodu z instalacją CNG.

– Napędy zasilane gazem ziemnym już dziś oferują duży potencjał redukcji emisji CO2 przy niskich kosztach dodatkowych. Jednak warunkiem dla szerszego upowszechnienia się samochodów zasilanych w ten sposób jest znaczna rozbudowa infrastruktury, mówi Volkmar Denner, prezes Robert Bosch GmbH.

LPG czy CNG – co tańsze?
Obydwa paliwa gazowe są do roku 2018 objęte w Niemczech preferencyjnymi stawkami podatkowymi. Z tablic informacyjnych przy stacjach wynikałoby, że gaz LPG jest tańszy od CNG. Jednak jest to informacja tylko częściowo prawdziwa. CNG ma postać gazową i jego jednostką miary są kilogramy, natomiast jednostką miary płynnego gazu LPG są litry. – Porównując wyłącznie ceny, porównujemy de facto dwie różne rzeczy, mówi Heiko Kaiser, ekspert ds. układów zasilania gazem w Bosch.

1 kg CNG ma wartość energetyczną odpowiadającą ok. 2 l LPG. Po przeliczeniu kosztu oznacza to, że 1 kWh energii z paliwa CNG jest o ok. 1/3 tańsza niż w przypadku tej samej ilości energii uzyskanej z paliwa LPG.

Instalacja dodatkowa czy fabrycznie nowy samochód zasilany gazem?
Są już na rynku producenci oferujący wersje aut z układem zasilania LPG, jednak najczęściej kierowcy decydują się na wykonanie instalacji gazowej już po zakupie pojazdu. W warsztacie montowany jest drugi układ zasilania paliwem. Jakość tego rodzaju instalacji jest niższa od oryginalnej instalacji gazowej wykonanej fabrycznie, trwałość komponentów także pozostawia często wiele do życzenia, co generuje dodatkowe koszty. Inaczej wygląda sprawa z układami CNG, które prawie zawsze są montowane fabrycznie w samochodach. Producenci tacy, jak Volkswagen, Fiat lub Opel oferują w swoich pojazdach układy CNG Boscha. W razie potrzeby układy te w sposób automatyczny przełączają się pomiędzy zasilaniem CNG a benzyną. Najlepsze układy CNG umożliwiają także zimą rozruch przy pomocy gazu i dają praktycznie zawsze możliwość jazdy na tańszym paliwie CNG. Inne tego typu układu muszą w fazie rozruchu korzystać z benzyny, a dopiero po nagrzaniu silnika przełączają się na zasilanie gazem.

Gaz ziemny, znany także pod angielską nazwą Compressed Natural Gas (CNG), składa się z cząsteczek metanu (CH4). Związek ten złożony z jednego atomu węgla i czterech atomów wodoru ma wysoką wartość energetyczną. Gaz ziemny wykorzystywany jest także jako paliwo systemów grzewczych i kuchenek gazowych. LPG (ang. Liquefied Petroleum Gas)/autogaz jest mieszaniną propanu (C3H8), propenu (C3H6), butanu (C4H10) i butenu (C4H8). Używany jest także w kempingowych butlach gazowych. W zależności od regionu LPG może mieć inny skład. Np. w Niemczech paliwo LPG składa się głównie z propanu i propenu. Natomiast we Francji głównie z butanu i butenu. Skład paliwa LPG ma wpływ na odporność na spalanie stukowe, jak również na wysokość zużycia paliwa. Przykładowo, LPG na bazie butanu ma wyższą wartość energetyczną niż LPG na bazie propanu. Zimą użytkownicy samochodów z instalacją LPG muszą tankować tzw. gaz zimowy o wyższej zawartości propanu, ponieważ przy niskich temperaturach butan wolniej paruje.

źródło: Bosch
wnp.pl (AG)