BMW: czas na nową „piątkę”

BMW Serii 5 ma wg założeń dysponować wszystkim, czego potrzebuje najchętniej kupowany model klasy executive z górnej półki segmentu premium. Stale rosnąca sprzedaż przypieczętowała pozycję tego modelu w swojej klasie. Ponad milion samochodów BMW Serii 5 Limuzyna, BMW Serii 5 Touring oraz BMW Serii 5 Gran Turismo, których charakter zapracował na status rynkowy, trafiło do klientów na całym świecie od momentu rozpoczęcia produkcji obecnej generacji modelu. Właśnie rozpoczyna się kolejny rozdział w historii samochodu.
Nowe kontury charakterystycznych dla BMW nerkowych wlotów powietrza wraz z na nowo wystylizowanym wlotem powietrza pod zderzakiem wzmacniają sportowy wygląd nowego BMW Serii 5 Sedan oraz Touring. W obu wariantach zaakcentowano szerokość tylnej części samochodu, podkreślając ją ukształtowaniem dolnej strefy zderzaków, a także wąskimi, ostro wyprofilowanymi kształtami tylnych świateł.
Reflektory ksenonowe są wyposażeniem standardowym wszystkich modeli, a reflektory adaptacyjne LED po raz pierwszy trafiły na listę wyposażenia opcjonalnego wraz ze światłami przeciwmgielnymi, które również zbudowano w technice LED. Kierunkowskazy umieszczono w obudowach lusterek zewnętrznych. Nowością w BMW Serii 5 są pakiety BMW Luxury Line i BMW Modern Line zawierające specjalne elementy wyposażenia. Do tego dochodzi pakiet M Sport dostosowany specjalnie do każdego z wariantów auta.

Wyświetlacz standardowo instalowanego systemu operacyjnego iDrive jest teraz w wersjach Sedan i Touring umieszczony w chromowanej ramce. Schowki i uchwyty na napoje w konsoli centralnej tych modeli mają większą pojemność. Zmieniona tylna część nadwozia pozwoliła zwiększyć bagażnik nowego BMW Serii 5 Gran Turismo o 60 litrów, dzięki czemu bagażnik ma obecnie w sumie 500 litrów pojemności.
Wszystkie warianty nowego BMW Serii 5 wg deklaracji producenta stały się szybsze, ekonomiczniejsze, i czystsze, dzięki palecie zastosowanych w nich, zoptymalizowanych rozwiązań. Wszystkie silniki będą spełniały wymogi normy czystości spalin Euro 6, która wejdzie w życie od września 2014 r. W tym celu silniki wysokoprężne wyposażono standardowo w technologię redukcji tlenków azotu BMW BluePerformance.

Samochód został wyposażony w funkcję odzysku energii hamowania, funkcję Auto Start-Stop (również w połączeniu z ośmiobiegową przekładnią automatyczną), wskaźnik optymalnego punktu zmiany biegu i tryb jazdy ECO PRO, w wyposażeniu standardowym znalazł się także pakiet BMW EfficientDynamics zawierający w tej wersji również tryb jazdy wybiegiem (z rozłączonym układem napędowym), proaktywnym asystentem jazdy ułatwiającym płynne dostosowanie prędkości samochodu do ograniczeń prędkości, które pojawią się dopiero za chwilę oraz funkcję ECO PRO Route, z której można korzystać posiadając opcjonalny system nawigacji Professional. Niezależnie od tego prowadzono intensywne prace nad optymalizacją aerodynamiki samochodu, uzyskując m.in. obniżenie współczynnika czołowego oporu powietrza (oznaczanego Cd lub Cx). W BMW520d Sedan współczynnik ten wynosi obecnie 0,25 i jest to jeden z kluczowych elementów składających się na uzyskaną poprawę sprawności energetycznej samochodu.

Wprowadzenie na rynek nowej rodziny modeli BMW Serii 5 oznacza również powiększenie gamy silników dostępnych w tych samochodach. Np., w ofercie pojawił się BMW 518d jako nowy model bazowy wyposażony w silnik Diesla. Jego czterocylindrowy silnik wysokoprężny z technologią BMW TwinPower Turbo osiąga moc maksymalną 143KM. Trafi on zarówno do nowego BMW 5 Limuzyna, jak i do BMW 5 Touring. Podobnie jak BMW 520d Limuzyna, BMW 518d Limuzyna charakteryzować ma się, wg deklaracji, średnim zużyciem paliwa w cyklu pomiarowym UE na poziomie 4,5 l na 100 km i emisją CO2: 119 g/km. Będzie również BMW 520d xDrive, zarówno w nadwoziu Sedan, jak i Touring. Oznacza to, że liczba modeli wyposażonych w inteligentny system napędu wszystkich kół rośnie do siedmiu w przypadku BMW Serii 5 Touring i do ośmiu w BMW Serii 5 Limuzyna. Z kolei BMW Serii 5 Gran Turismo otrzyma cztery wersje silnikowe dostosowane do współpracy z systemem xDrive.

Ofertę silnikową zamyka „od góry” jednostka dostępna we wszystkich wersjach nadwoziowych nowej rodziny modeli BMW Serii 5. Będzie to nowy silnik w układzie V8 z technologią BMW TwinPower Turbo rozwijający moc 450KM. Paleta jednostek napędowych dostępnych w nowym BMW Serii 5 Limuzyna oraz BMW Serii 5 Touring obejmuje obecnie cztery silniki benzynowe i sześć silników z zapłonem samoczynnym, a także dwa samochody BMW M Performance: BMW M550d xDrive Sedan i BMW M550d xDrive Touring. Klienci decydując się na nowe BMW 5 Gran Turismo mogą wybierać spośród dwóch jednostek benzynowych i trzech wysokoprężnych.

Kolejne udoskonalenia zostały wprowadzone do inteligentnego zarządzania energią w BMW ActiveHybrid 5. Hybrydowy sedan będzie dostępny ze specjalnie dostrojonym proaktywnym asystentem jazdy, którego możliwości pozwalają na dostosowanie współpracy silnika spalinowego i silnika elektrycznego do trasy, jaka jest jeszcze przed samochodem.

Technologie podwoziowe zastosowane w nowym samochodzie, to m.in. podwójne wahacze w zawieszeniu kół przednich, zintegrowana oś tylna, czy elektryczne wspomaganie kierownicy z funkcją Servotronic w standardzie. Układ wspomagania został przy okazji nieco przestrojony, by osiągnąć równowagę między sportowymi parametrami i komfortem. BMW Serii 5 Touring oraz BMW Serii 5 Gran Turismo wyposażone standardowo w zawieszenie pneumatyczne, dysponują funkcją automatycznego samopoziomowania tylnej osi. Włącznik Driving Experience Control na konsoli centralnej jest standardem we wszystkich modelach. Dynamiczna kontrola tłumienia amortyzatorów, zawieszenie sportowe M, systemy Adaptive Drive oraz Integral Active Steering nieosiągalne u żadnego z konkurentów, mogą być zamówione jako opcje.
W opcjonalnym pakiecie Comfort Access znalazła się funkcja pozwalająca na otwieranie pokrywy bagażnika bez użycia rąk, z rozszerzeniem o mechanizm zamykający klapę. W nowym modelu ruch stopy pod tylnym zderzakiem może wywołać zarówno zamknięcie, jak i otwarcie pokrywy.

BMW Serii 5 dysponuje sporym zakresem inteligentnej łączności. Obok funkcji Concierge Service pozwalającej na rezerwację hoteli i wybór innych usług, BMW ConnectedDrive oferuje zestaw funkcji biurowych, w tym usług opartych na łączności internetowej. Np. funkcja dyktowania jest alternatywą dla wprowadzania w czasie podróży tekstu do użycia w wiadomości SMS lub e-mail. Gama funkcji i usług wyszukiwania, wspomagania podróży, biurowych i społecznościowych może być dostępna za pośrednictwem zainstalowanej w samochodzie karty SIM lub poprzez smartfon. Serwis muzyczny Online Entertainment dostępny jest za ryczałtową stawkę, dostarczając za pośrednictwem Internetu swoje usługi bezpośrednio do samochodu. Opcjonalny system nawigacji Professional wykorzystuje zoptymalizowane menu wyświetlacza i umożliwia dostęp do informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym. Do tego inteligentne wykonywanie połączeń awaryjnych w standardzie, co będzie możliwe na bardzo wielu rynkach motoryzacyjnych.

BMW serii 5 wzmacnia swoją pozycję w dziedzinie systemów wspomagania kierowcy wraz z wprowadzeniem zapobiegającego oślepianiu asystenta świateł drogowych i systemu BMW Night Vision, który obejmuje rozpoznawanie ludzi i zwierząt oraz funkcję dynamicznego oświetlenia punktowego. Od listopada 2013 będzie wprowadzany opcjonalny asystent jazdy w korkach. System automatycznie utrzymuje pojazd na tym samym pasie ruchu, nawet na krętej drodze. Będzie on wchodził w skład opcjonalnego systemu Driving Assistant Plus, który obejmuje także aktywny tempomat z funkcją Stop & Go oraz ostrzeganie przed kolizją z funkcją hamowania. Inną funkcją dostępną dla wersji Sedan i Touring od listopada br. będzie całkowicie automatyczny asystent parkowania.

wnp.pl (AG)