BASF: rośnie rynek chemiczny dla motoryzacji

Jak szacuje firma BASF, do roku 2020 na świecie będzie ok. 1,2 mld pojazdów. Oznacza to wzrost o niemal 300 mln w porównaniu do 2012 r. Największy dostawca branży motoryzacyjnej z sektora chemicznego zamierza to wykorzystać.
Globalna wartość sprzedaży BASF dla motoryzacji w 2011 r. wyniosła 9,5 mld euro. Firma szacuje wzrost światowego rynku chemicznego dla sektora automotive z ok. 65 mld euro w 2011 r. do ok. 110 mld euro w roku 2020.

We współczesnych samochodach jest obecnie ok. 15% tworzyw sztucznych. W ciągu kilku lat będzie to nawet 25%. Wykazuje się, że zmniejszenie wagi pojazdu o 100 kg obniża zużycie paliwa o ok. 0,4 l na 100 km. BASF szczyci się swoimi osiągnięciami w tym zakresie, np:
– pierwsza termoplastyczna felga do producji seryjnej w smart forvision;
– pierwsza belka poprzeczna z tworzywa sztucznego standardowo w nowym BMW 5 Gran Turismo 550i;
– lekki stabilizator z żywicy poliamidowej w Porsche Gran Turismo Panamera;
– pierwsze plastikowe drążki reakcyjne dla Opla;
– siedzisko fotela Opla Astry OPC o 45% lżejsze dzięki poliamidowi BASF;
– Opel Astra z usztywniaczem dolnym zderzaka z tworzywa.

Znaczącą część produkcji dla motoryzacji stanowią poliuretany, które BASF wytwarza w Śremie koło Poznania. Pianki poliuretanowe są stosowane w deskach rozdzielczych, zagłówkach i podsufitkach. Służą jako materiał izolacyjny (m.in. silnika) i zmniejszają poziom hałasu. Do tego systemy amortyzacyjne podwozia z tworzywa Cellasto stosuje zdecydowana większość producentów pojazdów. Pianka Elastoflex stosowana jest w siedzeniach pojazdów osobowych, ciężarowych i autobusów zaś poliuretanowa powłoka Elastoskin BASF jest nakładana na panele przyrządów i obicia drzwi

Wśród chemikaliów wytwarzanych przez BASF dla motoryzacji wymienia się płyny hamulcowe Hydraulan, popularny płyn chłodzący Glysantin, czy też smary Emgard do układów przenoszenia napędu. Podczas spotkania ws. działalności firmy dla sektora automotive wskazywano również na produkcję lakierów i katalizatorów (kontrola emisji dzięki selektywnej redukcji katalitycznej).

W 2011 r. firma zainwestowała 200 mln euro w badania i rozwój rozwiązań dla motoryzacji. Teraz BASF deklaruje, że w ciągu 5 lat zainwestuje ponad 200 mln euro w badania, opracowywanie i produkcję materiałów akumulatorowych. Firma promuje m.in. materiały katodowe umożliwiające „gęstsze” upakowanie energii w akumulatorach (i zwiększenie przejechanej liczby kilometrów). Z drugiej strony BASF wprowadza nowe technologie do produkcji akumulatorów litowo-siarkowych lub litowo-powietrznych. Szybko-utwardzalne żywice epoksydowe, poliuretanowe i poliamidowe do produkcji kompozytowych materiałów wzmacnianych włóknami mają wspomóc budowę lżejszych pojazdów. Z kolei specjalne pigmenty w lakierze mają umożliwiać odbijanie promieniowania, a nie jego pochłanianie. Inny przykład technologii BASF to ogniwa fotowoltaiczne oparte na barwnikach organiczno-chemicznych, umożliwiające całkowicie przeźroczysty dach z baterii słonecznych w smart forvision.

AUTOR:  BASF, WNP.PL (AG)