BASF Drive Innovation

Firma BASF wykorzystała okazję otwarcia nowej części fabryki w Środzie Śląskiej, aby zaprezentować swoje kompetencje, innowacje i rozwiązania dla motoryzacji.

Średzka fabryka katalizatorów BASF nie ma długiej historii, jednak bardzo prężnie się rozwija. Pod koniec roku 2012 już były pierwsze wzmianki o jej budowie, a wmurowanie kamienia węgielnego nastąpiło 14 marca 2013 r. Od tego momentu rozpoczęła się budowa największej w Europie fabryki katalizatorów. Już w trakcie budowy otrzymała ona 2 wyróżnienia: “Inwestycji Roku”, przyznanej podczas Ogólnopolskiego Forum Chemicznego, oraz nagrodę w konkursie “Buduj bezpiecznie” organizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy.

Oficjalne otwarcie zakładu nastąpiło 18 lipca 2014 r. Ten etap inwestycji kosztował 90 mln euro i przyczynił się do powstania zakładu o powierzchni 40 tys. m², który dał zatrudnienie ponad 100 osobom. Wtedy też już było wiadomo, że fabryka niebawem zostanie rozbudowana i łączny koszt inwestycji wzrośnie do ok. 150 mln euro. Pod koniec roku 2017 pojawiła się już oficjalna informacja o rozbudowie średzkiej fabryki.

Niedawno BASF ostatecznie sfinalizował inwestycję w Środzie Śląskiej. W dniu 13 czerwca br. firma BASF Polska zaprezentowała w rozbudowanej fabryce innowacyjne rozwiązania dla branży motoryzacyjnej w ramach wydarzenia o nazwie “Drive Innovation”. Oprócz produkowanych w zakładzie katalizatorów spełniających najsurowsze normy emisji EURO 6, wystawiono tworzywa techniczne (PA, POM, PBT) i poliuretany (PU, TPU). Produkty te są szeroko stosowane w motoryzacji nie tylko dla nowoczesnego wzornictwa, ale również w celu zmniejszenia masy aut, poprawy komfortu i zwiększenia bezpieczeństwa.

Pokazano również płyny do układów hamulcowych Hydroulan oraz płyny do układów chłodzenia Glysantyn, które zapewniają ochronę układu chłodzenia przed zamarznięciem, przegrzaniem i korozją. W zakresie powłok lakierowych zaprezentowano m.in. linie produktów Glasurit ECO BALANCE z certyfikatem zrównoważonej biomasy, zrównoważone technologie do renowacji powłok, produkty utwardzane promieniami UV, lakiery bezbarwne schnące 10 minut.

Ważnym kierunkiem rozwoju motoryzacji jest elektromobilność, dlatego BASF w Środzie Śląskiej zaprezentował też materiały do baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych.

Prezentując innowacje dla branży motoryzacyjnej chciałabym podkreślić, że rolą biznesu jest nie tylko maksymalizacja zysku, ale również tworzenie wartości dla społeczeństwa.

Katarzyna Byczkowska Dyrektor Zarządzająca BASF Polska podczas wydarzenia „Drive Innovation”

Oprócz wyżej opisanych produktów, Katarzyna Byczkowska (Dyrektor Zarządzająca BASF Polska), Mark Wright (odpowiedzialny za biznes katalizatorów w BASF) oraz Jan Garbe (Dyrektor Zakładu Produkcji Katalizatorów w BASF Polska) opisali szerzej zakres działalności firmy BASF w Polsce i na świecie, poza jej wkładem w innowacje motoryzacyjne.

Kolejną częścią programu wydarzenia była debata – Wydajność, ekonomia, ekologia – jak innowacje napędzają branżę motoryzacyjną w drodze do zrównoważonego rozwoju – którą poprowadził Grzegorz Gac, dziennikarz motoryzacyjny. Ekspertami w niej byli:

  • Krystyna Boczkowska – do niedawna prezes Zarządu Robert Bosch Sp. z o.o.;
  • Agata Zemska – Dyrektor Wydziału Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego;
  • Paweł Wideł – przedstawiciel Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych;
  • Łukasz Kolano – Deputy National Representative w Global Compact Network Poland.

W debacie poruszono tematy wyzywań, przed którymi stoi branża motoryzacyjna w bliższej i dalszej przyszłości. Zaproszeni eksperci doszli do wniosku, że branżę czeka ewolucja, a nie rewolucja, i nieprędko pożegnamy się z silnikami spalinowymi w pojazdach samochodowych na rzecz napędów alternatywnych.

Ostatnią częścią wydarzenia był tour po nowo wybudowanej części fabryki w Środzie Śląskiej. Można było prześledzić po kolei proces produkcji katalizatorów, aż do momentu ich zapakowania przed wysyłką do klientów.

Średzka fabryka to w tej chwili najnowocześniejszy tego typu zakład BASF w Europie. Jak mówią przedstawiciele zakładu, głównym celem prowadzonej tu działalności jest pomaganie klientom – producentom samochodów – w spełnianiu najsurowszych norm emisji.

Obecnie w zakładzie funkcjonuje 8 linii produkcyjnych. Zakończona rozbudowa związana jest z uruchomieniem kolejnych dwóch linii. Inwestycja powiększyła przy tym zakład produkcyjny o około 14 000 metrów kwadratowych.

Dzięki innowacjom pomagamy naszym klientom spełniać najwyższe normy środowiskowe w tym normy emisji. Katarzyna Byczkowska

Katalizatory BASF są dostarczane do firm w całej Europie, a rosnące zapotrzebowanie na produkty sprawia, iż firma zamierza dalej rozwijać swoją działalność w tym zakresie. Dzięki zaawansowanym technologicznie katalizatorom, samochody mają się stać bardziej przyjazne dla środowiska.

Innowacyjne rozwiązania BASF w obejmują:

  • katalizatory trójfunkcyjne (TWC) i czterofunkcyjne (FWC) dla silników benzynowych;
  • katalizatory oksydacyjne (DOC); filtry CSF; technologia selektywnej redukcji katalitycznej na filtrze (SCRoF); Technoogia zwana “pułapką tlenków azotu” (LNT); technologia selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) dla silników wysokoprężnych w samochodach osobowych;
  • katalizatory oksydacyjne (DOC); filtry CSF; technologia selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) i katalizatory AMOX dla silników pojazdów ciężarowych i specjalnych.

Źródło: www.motofaktor.pl