Autonomiczne Volvo przechodzi testy na szwedzkich drogach

Joint venture Volvo Cars uzyskało zgodę na rozpoczęcie testowania  jego oprogramowania do samodzielnego prowadzenia samochodów na szwedzkich autostradach.

Veoneer (spółka partnerska współprowadząca z Volvo spółkę joint venture) powiedział, że oprogramowanie Zenuity do autonomicznej jazdy na poziomie 4 – drugi najwyższy poziom – zostanie przetestowane w samochodzie Volvo przez wyszkolonych kierowców z rękami z dala od kierownicy przy maksymalnej prędkości 80 kilometrów na godzinę.

Wspólne przedsięwzięcie ma na celu nadążyć za większymi rywalami w wyścigu w rozwoju pojazdów autonomicznych. Obecnie firmy amerykańskie przewodzą, dzięki zgodzie dla Google Waymo w zeszłym roku na testowanie samochodów bez kierowców bezpieczeństwa na kalifornijskich drogach publicznych.

Nishant Batra, będący CTO Veoneera, powiedział w poniedziałek, że zatwierdzenie prawdziwych testów było “niezbędne do gromadzenia ważnych danych i funkcji testowych”.

Cruise, należący do General Motors, ogłosił gotowość do wdrożenia pojazdu autonomicznego bez sterowania ręcznego, podczas gdy BMW i Audi również uzyskały licencje na testowanie swoich pojazdów.

Uzyskanie uprawnień stało się trudniejsze po śmiertelnym wypadku z udziałem autonomicznego samochodu, który Uber testował przy użyciu własnego oprogramowania w pojeździe Volvo. W zeszłym miesiącu wznowił ograniczone testy na drogach publicznych.

Zenuity przeszło już kilka testów w Szwecji, po tym, jak w ubiegłym roku Volvo uzyskało pozwolenie na testowanie samochodów z funkcjami samojezdnymi, ale z wymogiem, aby kierowcy trzymali co najmniej jedną rękę na kierownicy przez cały czas, a samochody nie przekraczały 60 km/h.

Jest to mocny dowód na to, jak rozwija się umiejętność samodzielnego kierowania pojazdem przez Zenuity. Nishant Batra CTO firmy Veoneer

Rzecznik prasowy firmy Veoneer, Thomas Jonsson, powiedział, że jest zbyt wcześnie, by powiedzieć, kiedy Zenuity może potencjalnie być testowane bez kierowcy bezpieczeństwa.

Zenuity, stworzone przez Volvo i firmę Veoneer w 2017 r., ma oferować swoje pierwsze produkty wspomagające kierowcę w sprzedaży już w tym roku. Wkrótce potem produkty z technologiami autonomicznej jazdy.

Szwedzki producent samochodów, który jest własnością chińskiego Geely, ma własne cele, polegające na dostarczaniu samochodów autonomicznych po 2021 r., a do 2025 r. opierać jedną trzecią swoich dochodów z w pełni autonomicznych samochodów.

W ubiegłym roku Volvo podjęło współpracę z Baidu, aby wykorzystać autonomiczne oprogramowanie Apollo chińskiej firmy do opracowania autonomicznego samochodu poziomu 4.

Pojazd poziomu 5 będzie w stanie poruszać się po drogach bez wprowadzania danych przez kierowcę w każdych warunkach.

Źródło: www.motofaktor.pl