Autobusy hybrydowe Volvo dla Krakowa

Volvo Polska podpisało dziś umowę z MPK Kraków na dostawę przegubowych autobusów hybrydowych – mieszkańcy Krakowa już za siedem miesięcy będą mogli podróżować ekologicznymi autobusami tej firmy, wyprodukowanymi w całości w Polsce. 

W ramach podpisanego dziś kontraktu zawartego z krakowskim miejskim przedsiębiorstwem komunikacyjnym, Volvo dostarczy 12  hybrydowych, przegubowych autobusów miejskich Volvo 7900 Hybrid. Wszystkie zostaną wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo.

Autobusy pomieszczą 136 pasażerów, w tym 43 na miejscach siedzących. Na ich pokładach znajdą się takie udogodnienia jak klimatyzacja, monitoring wnętrza i otoczenia zewnętrznego, nowoczesny system głosowej i wizualnej informacji pasażerskiej oraz automat biletowy obsługujący transakcje gotówkowe i bezgotówkowe. W przestrzeni pasażerskiej zostaną zamontowane porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Autobusy będą w pełni przyjazne dla osób niepełnosprawnych poprzez zastosowane platformy wjazdowej dla wózka inwalidzkiego, autobusy będą też miały funkcję „przyklęku”. Przyciski w pojazdach oznaczone napisami w alfabecie Braille’a oraz wypukłymi piktogramami umożliwią obsługę osobom z dysfunkcją wzroku. Poręcze pionowe oraz progi wejściowe drzwi autobusowych wyposażone będą w specjalne oświetlenie ledowe.

– Bardzo się cieszymy, że mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą jeździć nowoczesnymi, a co równie ważne – ekologicznymi autobusami Volvo. Nasze hybrydy zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche. Wszystko to sprawia, że są dużo przyjaźniejsze dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla i doskonale sprawdzają się w miastach, powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie

Przegubowe, miejskie autobusy hybrydowe Volvo 7900 Hybrid są zasilane energią elektryczną podczas postojów na przystankach i podczas ruszania. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie silnikiem diesla. Są wyposażone w baterie, silnik elektryczny i mały silnik diesla. Baterie ładują się podczas hamowania, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami z napędem diesla. Są też bardzo ciche, a ich wnętrze i wyposażenie może być konfigurowane w zależności od potrzeb zamawiającego.

Autobusy hybrydowe Volvo trafią do Krakowa w terminie siedmiu miesięcy od daty podpisania umowy – bezpośrednio z wrocławskiej fabryki Volvo, gdzie produkowane są seryjnie od 2010 roku. W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a w ostatnich miesiącach największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W sumie Volvo sprzedało do tej pory ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach.

8 marca 2018 r.

Więcej informacji:

Volvo Polska

Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych.
W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy
i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.

Polska fabryka Volvo

Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy. W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,8 tys. zelektryfikowanych autobusów.