Audi A5 – teraz jeszcze bardziej atrakcyjne

 

– Sportowa harmonia i dynamiczna elegancja stylistyki
– Nowa koncepcja systemu obsługi MMI touch
– Modele typu S z silnikami TDI o 700 Nm momentu obrotowego, jeszcze więcej dynamiki i wydajności dzięki 48-woltowemu systemowi elektrycznemu i elektrycznie napędzanej sprężarce EAV

Frankfurt/Ingolstadt, 6 września 2019 r. Audi A5 Sportback, A5 Coupé i A5 Cabriolet charakteryzują się teraz nowym, bardziej napiętym wyglądem oraz najnowszą wersją koncepcji obsługi MMI touch. Technika mild-hybrid sprawia, że jazda tym samochodem staje się bardziej komfortowa, a jednocześnie bardziej ekonomiczna pod względem zużycia paliwa. Montowany w odświeżonym Audi S5 Sportback i w Audi S5 Coupé silnik 3.0 TDI wyposażony w elektrycznie napędzaną sprężarkę i 48-woltowy główny system elektryczny, zapewnia dużą moc tych modeli.

Sportowy wygląd: stylistyka zewnętrzna

Sportową estetykę odświeżonego Audi A5 charakteryzują elementy nowego języka stylistycznego Audi, zaczerpnięte z samochodów klasy wyższej. Już pierwsza generacja A5 z roku 2007 fascynowała sportową, a jednocześnie harmonijną linią nadwozia. Generacja druga, z roku 2016, dodała do tego wizerunku nowych, ostrzejszych akcentów. Teraz Audi znacznie zmieniło wygląd zewnętrzny auta, zwłaszcza jego przodu, który emanuje większą siłą. Osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o wyglądzie plastra miodu jest bardziej płaska i nieco szersza. Szczeliny wentylacyjne powyżej kratownicy nawiązują stylistycznie do klasycznego Audi Sport quattro z roku 1984. Wyraźny spojler tworzy dolną krawędź przedniego zderzaka, po którego bokach znajdują się powiększone wloty powietrza. Patrząc na auto z boku, nowy kształt sekcji progów nadaje pojazdowi smukłego wyglądu, a wkładka dyfuzora z trapezoidalnymi końcówkami rur wydechowych poszerza je optycznie z tyłu.

Wszystkie wersje silnikowe i nadwoziowe A5 zjeżdżają z linii produkcyjnej standardowo wyposażone w diodowe reflektory przednie. Opcjonalną alternatywą dla tego rozwiązania są diodowe reflektory przednie Matrix w połączeniu z diodowymi światłami tylnymi z dynamicznymi kierunkowskazami i z funkcją sekwencji świetlnych. Najwyższą z dostępnych na żądanie opcji jest wersja z reflektorami diodowymi Matrix i ze światłami laserowymi Audi oraz z diodowymi światłami tylnymi również z dynamicznymi kierunkowskazami i z funkcją sekwencji świetlnych. Koncepcja linii wyposażenia jest także zupełnie nowa. Oprócz linii podstawowej – basic, dostępne są dwie inne zewnętrzne linie stylistyczne: advanced i S line. Modele linii S oraz Cabriolet mają swój niepowtarzalny wygląd. Zewnętrzne linie stylistyczne można teraz dowolnie zestawiać z pakietami wyposażenia wnętrza S line i design selection. Klienci mogą wybierać w palecie dwunastu lakierów nadwozia, wśród których znaleźć można nowy odcień metalizowanego koloru zielonego – district green.

Wnętrze nowego Audi A5 zdominowane jest przez linie poziome. Centralnym punktem lekko zwróconej w stronę kierowcy tablicy rozdzielczej jest duży wyświetlacz systemu MMI touch – centrum sterowania nowym systemem obsługi. Pakiet wielokolorowego, nastrojowego oświetlenia konturowego w ciemnościach podkreśla stylistyczne szczegóły wnętrza. Pakiet ten jest standardem w linii wyposażeniowej design selection.

Przełomowe: systemy connectivity

Dzięki nowemu systemowi MMI touch, połączone z siecią Audi A5 oferuje doświadczenia użytkownika znane ze smartfonów. Montowane w poprzednich modelach pokrętło, zastąpione zostało tu ekranem dotykowym o przekątnej 10,1 cala z funkcją akustycznej reakcji zwrotnej. Grafiki na ekranie są wyraźne i przejrzyste. Struktura menu odzwierciedla oczekiwania użytkowników. Wyszukiwanie w systemie MMI oparte jest na wprowadzaniu dowolnego tekstu i bardzo szybko wyświetla prawidłowe trafienia. Sterowanie głosowe oparte na języku naturalnym rozumie wiele sformułowań języka codziennego. Najwyższym stopniem rozbudowy systemów connectivity i infotainment jest nawigacja MMI navigation plus.

Dzięki nowym funkcjom, nawigacja jest inteligentna i intuicyjna. Dla przykładu: na podstawie uprzednio przejechanych tras sugeruje przebieg aktualnej. Pakiet usług Audi connect i Audi connect plus dostarcza wiele informacji pobieranych wprost z internetu. Są to m.in. informacje o znakach drogowych, informacje o zagrożeniach, informacje o miejscach parkingowych przy ulicy oraz informacje serwisu Car-to-X o sekwencji świateł na skrzyżowaniach. Ta ostatnia z usług w lipcu została uruchomiona przez Audi w Ingolstadt. W jej ramach samochód łączy się z centralnym komputerem miejskim sterującym sygnalizacją świetlną. Aplikacja myAudi łączy z kolei auto ze smartfonem użytkownika. Standardowa personalizacja umożliwia stworzenie siedmiu różnych profili – każdego z innymi ustawieniami i innymi preferencjami. Opcjonalny, cyfrowy kluczyk Audi connect key zamienia smartfona użytkownika z systemem operacyjnym Android w kluczyk otwierający i zamykający drzwi oraz uruchamiający pojazd.

Odświeżone Audi A5 wyposażone jest także w nowy komputer centralny o zwiększonej mocy obliczeniowej – trzecią generację modularnej platformy infotainment MIB 3. Jednostka ta współpracuje z również nową centralą komunikacji, obsługującą m.in. połączenia telefoniczne oraz usługi Audi connect. Na pokładzie Audi A5 standardowo znajduje się teraz hotspot Wi-Fi. Dane pojawiające się na 12,3-calowym wyświetlaczu full HD systemu Audi virtual cockpit plus, wywoływane są przez kierowcę z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy. Wybrać można jeden z trzech widoków ekranu. Całość uzupełniona jest wyświetlaczem danych na szybie na wprost wzroku kierowcy – head-up display, pokazującym najważniejsze informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.

Najważniejszym dodatkiem, który pojawił się w linii modelowej A5, są funkcje dostępne na żądanie. Klienci mogą teraz już po zakupie samochodu, wykorzystując aplikację myAudi, dodać online trzy funkcje. Są to: nawigacja Audi navigation MMI plus, cyfrowe radio DAB+ i smartfonowy interfejs Audi. Wykupić je można na trzy różne okresy: na miesiąc, na rok oraz bez limitów. Do dyspozycji kupujących Audi A5 są także opcjonalnie Audi phone box oraz system muzyczny Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem.

Audi oferuje również gamę systemów wspomagania kierowcy – wiele z nich jest w wyposażeniu standardowym odświeżonego Audi A5. Na rynku niemieckim, opcjonalne systemy wspomagania zebrane zostały w dwa pakiety: „Drive” i „Park”.

Mocny, zaawansowany, wydajny: układ napędowy

Odświeżone Audi A5 (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2 – 4,2; łączna emisja CO2 w g/km: 164 – 110) dostępne jest w Europie z silnikami, których moc rozpoczyna się od 120 kW (163 KM). W gamie znajdują się też mocne jednostki V6 montowane w modelach typu S. Silniki spełniają normy emisji Euro 6d-temp.

Na początek, cztery wariant silnikowe Audi A5 wyposażone będą w system mild hybrid MHEV. Alternator-rozrusznik połączony z wałem korbowym odzyskuje energię podczas hamowania i przesyła ją do kompaktowych rozmiarów akumulatora litowo-jonowego. W przypadku silników czterocylindrowych system MHEV zintegrowany jest z 12-woltowym systemem elektrycznym, a w przypadku modeli S TDI z 48-woltowym głównym systemem elektrycznym. Dla przykładu: pomiary Audi przeprowadzone w modelu S5 TDI pokazują, że tego typu elektryfikacja może obniżyć zużycie paliwa w codziennym użytkowaniu nawet o 0,4 l/100 km, rekuperując bądź wyłączając silnik gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. System start-stop włącza się przy dość wysokiej prędkości, a ponowne uruchomienie silnika jest szybkie i łagodne.

Wszystkie wersje Audi A5 wyposażone zostały w automatyczne skrzynie biegów – siedmiobiegową skrzynię S tronic lub ośmiobiegową tiptronic. Napęd na cztery koła quattro dostępny jest opcjonalnie dla słabszego silnika i standardowo dla pozostałych trzech mocniejszych jednostek napędowych.

Sportowo zestrojone: zawieszenie

Zawieszenie Audi A5 doskonale harmonizuje ze sportowym charakterem wszystkich modeli z tej rodziny. Standardowo zestrojono je również sportowo, choć komfortowo. Opcjonalnie dostępne jest twardsze zawieszenie sportowe oraz zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. To ostatnie zintegrowano z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który jest w wyposażeniu standardowym wszystkich wersji z silnikiem o mocy od 140 kW. Z Audi drive select zintegrowane są także: układ kierowniczy, automatyczna skrzynia biegów i układ zarządzania silnikiem. Kierowca może wybrać jeden spośród pięciu profili Audi drive select, by zdecydować w ten sposób jak mają ze sobą współpracować powyższe podzespoły. Mocne hamulce znajdują się za dużymi, nawet 20-calowymi kołami.

Wysoki moment obrotowy: Audi S5 TDI

700 Nm momentu obrotowego i moc 255 kW (347 KM) – odświeżone Audi S5 Sportback (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2- 6,1; łączna emisja CO2 w g/km: 162 – 160) oraz S5 Coupé (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 6,2 – 6,1; łączna emisja CO2 w g/km: 161 – 160) dostępne na rynku europejskim, mają pod maską wysokoprężną jednostkę napędową V6. Dzięki systemowi MHEV i elektrycznie napędzanej sprężarce wspomagającej konwencjonalną turbosprężarkę, silnik 3.0 TDI jest mocny, a jednocześnie łagodnie rozwijający moc i oferujący duży zasięg. Oba modele S TDI od 0 do 100 km/h przyspieszają w mniej niż 5 sekund. Osiągnięcie elektronicznie ograniczonej prędkości 250 km/h jest tylko formalnością.

Moc silnika montowanego w S5 Sportback i S5 Coupé przenoszona jest na drogę za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic i stałego napędu na cztery koła quattro. Twarde zawieszenie S sport jest tu standardem. Kontrola tłumienia dostępna jest opcjonalnie. Gama detali stylistycznych zastosowanych zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu, podkreśla unikalną pozycję modeli S TDI. W jej skład wchodzą m.in. cztery okrągłe końcówki układu wydechowego, czy tryb S w opcjonalnym systemie Audi virtual cockpit plus.

Na rynkach pozaeuropejskich S5 Coupé i S5 Sportback oferowane są z trzylitrowym silnikiem TFSI. Turbodoładowana, benzynowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem ma moc 260 kW (354 KM) i wytwarza wysoki moment obrotowy rzędu 500 Nm, dostępny w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. V6 rozpędza S5 Coupé od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy, a elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. W S5 Sportback TFSI standardowy sprint „do setki” wynosi o dwie dziesiąte sekundy dłużej.

Podróże pod otwartym niebem: Audi A5 Cabriolet i S5 Cabriolet

Jak każde Audi ze składanym dachem, A5 Cabriolet ma klasyczny w takim przypadku dach materiałowy. Jest on szczelny akustycznie i otwiera się w pełni automatycznie w 15 sekund, przy prędkości maksymalnie 50 km/h. Jego ściśle ukierunkowane wzmocnienia dają dużą sztywność konstrukcji. Gdy dach jest rozłożony, pojemność bagażnika wynosi 370 litrów. Samochód jest czteroosobowy, a oparcia tylnych foteli można złożyć do przodu.

Ekskluzywna oferta: edycja specjalna Audi A5 edition one

Premierze odświeżonego Audi A5 towarzyszyć będzie wejście na rynek edycji specjalnej tego modelu. „Edition one” dostępne będzie zarówno we wszystkich wersjach Sportback, jak i Coupé z silnikami o mocy minimum 140 kW. Sportowe zawieszenie jest w tej edycji standardem. Stylistyka zewnętrzna bazuje na wersji S line i posiada dodatkowe, przykuwające wzrok elementy, takie jak np. brylantowoczarny dach A5 Coupé. Gama lakierów obejmuje tu takie kolory jak: szary quantum, szary daytona z efektem perłowym i zielony district z efektem metalicznym. Jeśli chodzi o wnętrze, klienci wybrać mogą jeden z dwóch pakietów: design selection i S line. Ekskluzywne detale podkreślają charakter obu wnętrz.

Modele Audi A5 i S5 z silnikami TDI i o nowym, sportowym wyglądzie będzie można zamawiać w Europie już jesienią 2019 r. Pierwsze dostawy do salonów dealerskich rozpoczną się na początku roku 2020.