ArcelorMittal odchudza samochody

ArcelorMittal poinformował o stworzeniu nowej serii stali przeznaczonej dla motoryzacji. Pozwala ona zmniejszyć wagę elementów o 20 proc. Pierwsze seryjnie produkowane samochody z wykonanymi z niej częściami mają się pojawić w roku 2017.

Stworzona przez zespoły z ośrodków badawczo – rozwojowych we francuskim Maizières-lès-Metz oraz w East Chicago stal Fortiform należy do stali o podwyższonej wytrzymałości AHSS przeznaczonych do tłoczenia na zimno. Pozwala na wykorzystanie mniejszej ilości stali przy zachowaniu tych samych parametrów sztywności i wytrzymałości wykonanych elementów, a tym samym zmniejszyć ich wagę o 20 proc. w porównaniu z obecnie oferowanymi przez ArcelorMittal stalami AHSS. Ze względu na stały trend do obniżania masy pojazdów nowa stal stanowi atrakcyjną propozycję dla motoryzacji. Zmniejszenie wagi samochodu o 12 kg powoduje redukcję ilości emitowanego dwutlenku węgla o 1 g/km. Normy Unii Europejskiej zakładają, że w 2015 roku średnia emisja samochodów ma zejść do 130 g/km. Według ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów) w 2012 poziom ten wynosił 136,6 g/km.

Stal Fortiori ma być wykorzystywana głównie przy produkcji elementów odpowiadających za bezpieczeństwo. Pierwszy gatunek, Fortiori 1050 przeszedł już testy plastyczności i spawalności. Pierwsze seryjnie produkowane z jego wykorzystaniem samochody pojawią się na rynku w roku 2017. Stal będzie produkowana w dwóch belgijskich hutach ArcelorMittal – w Gent i Liege. Dwa kolejne rodzaje, Fortiform 980 i 1180, mają się pojawić do roku 2017.

W roku 2013 ArcelorMittal wydał na prace badawczo – rozwojowe 270 mln dolarów, z czego ponad 30 proc. na projekty związane z przemysłem motoryzacyjnym. Firma podkreśla, że stale o podwyższonej wytrzymałości wciąż są najbardziej efektywnymi kosztowo metodami obniżenia masy pojazdu. Wskazywane jako alternatywy włókna węglowe i aluminium są znacznie droższe od stali.

WNP.PL