Akumulator z Warszawy może zmienić rynek motoryzacji

Instytut Chemii Przemysłowej z Warszawy i Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego stworzył nowy akumulator, w którym ciężkie kratki ołowiane zastąpiono lekkim materiałem węglowym.
Innowacyjny produkt to osiągnięcie zespołu prof. Andrzeja Czerwińskiego z Wydziału Chemii UW. Nad nowym akumulatorem pracowali dr Zbigniew Rogulski, dr Jan Kotowski, dr Szymon Obrębowski, mgr Jakub Lach, mgr Justyna Wróbel i mgr Kamil Wróbel.

Nowy typ akumulatora wyróżnia zastosowanie innowacyjnego kolektora prądowego wykonanego z lekkiego, porowatego materiału węglowego zamiast standardowej kratki ołowianej 8-krotnie cięższej.

W zastosowanym rozwiązaniu konstrukcyjnym „dotychczas stosowana ciężka kratka ołowiana została zastąpiona ośmiokrotnie lżejszą matrycą węglową. Ze względów konstrukcyjnych materiał węglowy przed zastosowaniem w akumulatorze zostaje odpowiednio zmodyfikowany przez pokrycie cienką warstwą ołowiu lub jego stopu. Dzięki temu rozwiązaniu została znacznie obniżona masa akumulatora przy zachowaniu takiej samej pojemności elektrycznej. Z drugiej strony badania przeprowadzone na wykonanych prototypach akumulatora wykazały, że przy zachowaniu dotychczasowej masy, a więc zwiększeniu ilości masy aktywnej w płytach akumulatora jego pojemność właściwa (Wh/kg) zwiększa się prawie o 50 proc. Ponadto zastosowanie rozwiązania konstrukcyjnego wpływa na zmniejszenie zawartości ołowiu w akumulatorze ponad 20 proc., co jest istotne ze względów ekonomicznych i ekologicznych”.

Naukowcy z Warszawy osiągnęli coś, czego nie dokonał jeszcze nikt na świecie. Rozpoczęcie w Polsce produkcji akumulatorów z matrycą węglową (carbon lead–acid battery — CLAB) spowodowałoby ekspansję polskiej branży akumulatorowej na rynki zagraniczne. A zmiana nośnika mas czynnych przyczyni się do zmniejszenia zużycia ołowiu, co przyniesie korzyści ekonomiczne oraz ekologiczne.

Na razie akumulator znajduje się w fazie przedwdrożeniowej. Można liczyć na komercjalizację, tym bardziej, że projekt został laureatem konkursu PARP „Polski Produkt Przyszłości”, a także otrzymał nagrodę ufundowaną przez Ministra Gospodarki dla produktu o największym potencjale w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych (eCO2innowacja).

AUTOR: WNP.PL (WGK)