10 lat Centrum Rozwoju Prototypów – jak Seat kształtuje przyszłość motoryzacji?

W samym sercu fabryki w Martorell pod Barceloną, na 19 000 metrów kwadratowych pracuje blisko 300 inżynierów i wyspecjalizowanych pracowników technicznych. To właśnie Centrum Rozwoju Prototypów SEAT-a (CPD), które ma już dziesięć lat! Ten wyjątkowy ośrodek, pionierski w Hiszpanii, w chwili powstania był pierwszym tego rodzaju obiektem należącym do Grupy Volkswagen na całym świecie.

CPD stanowi połączenie zakładu produkcyjnego z centrum badań i rozwoju, w którym świat wirtualny staje się rzeczywistością. Od momentu inauguracji w 2007 roku hiszpański producent zainwestował tu 430 mln euro we wprowadzenie na rynek nowych modeli samochodów marki SEAT.

W ciągu ostatnich 10 lat w CPD wyprodukowano 150 modeli, 2 000 prototypów testowych i 4 000 samochodów. Wprowadzono również 12 000 udoskonaleń, które przyczyniają się do podwyższenia jakości samochodów SEAT. Praca w CPD rozpoczyna się na najwcześniejszych etapach nowego projektu. Trzy lata przed rozpoczęciem produkcji danego modelu budowane są pierwsze prototypy do testów z wykorzystaniem nowych technologii, takich jak rzeczywistość wirtualna.

Od wirtualnej rzeczywistości do prototypu

Jednym z głównych celów Centrum Rozwoju Prototypów jest skrócenie czasu wprowadzania na rynek nowych samochodów oraz promowanie efektywności procesów i zarządzania zasobami. Przykładem tego jest zastosowanie wirtualnej rzeczywistości na początkowych etapach tworzenia pojazdów, co pozwoliło na obniżenie do 30% konieczności wytwarzania fizycznych prototypów.

– Centrum Rozwoju Prototypów to obiekt, którego koncepcja wybiega w przyszłość i który stanowi wyraźny przykład zaangażowania SEAT-a w koncepcję Industry 4.0. Pracujemy z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości już od ponad dekady i stosujemy ją w tworzeniu prototypów i w procesach produkcyjnych – mówi dr Andreas Tostmann, Wiceprezes SEAT-a ds. produkcji. – CPD ukierunkowane jest na procesy produkcyjne i promuje zaangażowanie ludzi w bardzo różnych obszarach firmy. Jednocześnie pozwala nam na optymalizację nowych projektów, zanim zostaną one zrealizowane, oraz na redukcję kosztów i czasu budowy prototypów – dodaje.

Do prototypów i modeli powstających na etapie przedprodukcyjnym należą m.in.: dwie generacje modeli Ibizy, Leon, Toledo, Mii, Alhambra, a ostatnio także Ateca i Arona. Centrum to przyczyniło się również do stworzenia modeli Audi Q3 i A1. W CPD prowadzone są obecnie prace nad przygotowaniem sześciu nowych projektów, które trafią na rynek w przyszłości.

Źródło: www.mototarget.pl